Ски курортите и ваканционните имоти в България
Миналата година напълно обзаведено студио в Банско с площ 30 квадрата е продадено на български гражданин за 11 800 евро. Т.е. квадратен метър в този курорт е излязъл на купувача по 393 евро. Това определено е най-ниската цена на ваканционен имот не само в България, а и вероятно в цяла Европа, твърдят български брокери. Въпросът е дали е стигнато абсолютното дъно на цените в зимните курорти. И ако да, дали ще последва съживяване на пазара на тези имоти така, както това лято и есен бе отчетен ръст на продажбите в летните курорти.
Взаимна връзка
„Туризмът и имотният пазар определено трябва да се разглеждат като взаимносвързани и влияещи си един на друг. Ако има успешен туристически сезон, би трябвало да се очаква и последващ успех при продажбата на имоти в курортите", твърди Полина Стойкова, оперативен директор в „Бългериън Пропъртис".
През последните 2-3 години това се отчита при пазара на имоти в летните курорти по отношение на руснаците. Същото беше положението преди кризата и по отношение на британския пазар - първо бе отбелязан ръст на британските туристи и едва след това се появи интересът към закупуване на имоти по морето и в зимните курорти.
Чужденците, които купуваха имоти с инвестиционна цел, без дори да са ги видели, дойдоха чак накрая. След началото на кризата водещият мотив за покупка на ваканционен имот съвсем не е инвестиция и с цел отдаване под наем, а за лично ползване за отдих и ваканция. Което предполага наличие на туристически интерес и съответните удобства и забавления. Затова и търговците на имоти възлагат големи надежди на зимния сезон 2012/2013 г. Освен че прогнозите и първите данни са за успешен сезон, цените на ски имотите са на най-ниските си нива и това определено засилва интереса дори от страна на българските купувачи. Руснаците ще продължат да владеят пазара по морето, на който до такава степен доминират, че е на път да стане силно зависим само от тези купувачи.
Силен сезон, големи продажби
През есента на 2012 г. много агенции отчетоха ръст на продажбите на имоти по морето. „Бългериън Пропъртис" отчете 30 % ръст на продажбите в сравнение с предишното лято. В над 90% от случаите купувачи са руски граждани.
Наблюдава се обаче и интерес от страна на българи, живеещи в чужбина, които купуват ваканционен имот по морето, водени от носталгията. Общият ръст на туристите това лято беше 10 процента, като увеличението на гостите от Русия и страните от ОНД достигна 34 процента, обобщи през септември отговарящият за туризма заместник-министърът Иво Маринов. Първоначалните данни за зимния сезон също са положителни - ръстът на предварителните записвания надхвърля 10 процента, а за руския пазар се очаква да е още по-голям. Друг е въпросът дали интересът на руските граждани към топлите курорти ще прелее и към дестинации като Банско, Боровец и Пампорово. Във всеки случай руснаците са вече много добре информирани купувачи и ако желаят да придобият още един ваканционен имот в България, това няма да стане на всяка цена и задължително ще се предшества от обстойно проучване на пазара. Затова водещото при предлагането трябва да е адекватното ценообразуване спрямо параметрите на имота.
Предимството на ниските цени
Банско определено е лидер по ниски цени сред зимните курорти. Никъде на друго място в България сделки не се сключват на цени под 400 евро на квадратен метър, докато там това е средната стойност. Сделки на ваканционни имоти над 30 000 евро на практика липсват, а купувачите са не само чужденци, но и все повече българи, които са фенове на зимните спортове. Пампорово се очертава като сериозна конкуренция на Банско. Тарифите в двата курорта са почти изравнени - средната цена на продадените апартаменти в Пампорово е 430 евро за квадратен метър.
В Боровец традиционно имотите са по-скъпи, но и там вече цените са доста атрактивни - сключените през 2012 г. сделки са средно по около 630 евро на квадрат. Брокери, заети с продажба предимно на ваканционни имоти, предупреждават, че чудеса не могат да се очакват заради сравнително краткия зимен сезон в България. В зимните курорти той е дори по-къс отколкото на морето - от средата на декември до края на февруари - средата на март. Затова е важна ролята на компанията, която управлява ваканционния комплекс. Тя трябва не само да го построи, но и да разработи редица допълнителни услуги за почиващите.
Това, както и добрата инфраструктура, са нещата, които определено липсват на имотите в близост до зимните курорти. Иначе ниски цени има и там, но става въпрос предимно за къщи, които попадат по-скоро в категорията селски къщи и които много често имат нужда от голям ремонт. Те привличаха интереса на британци и ирландци през 2003-2007 г., но тогава нямаше особено предлагане на ваканционни имоти. Днес в ски курортите се предлагат основно апартаменти в комплекси, които са завършени и дори обзаведени - такъв тип имоти привличат най-голям интерес.
Неразработена спа ниша
Напоследък една малка ниша от ваканционния пазар на имоти започва също да привлича вниманието, главно заради потенциала си спа курортите. Експертите са на мнение, че имотният пазар в градчетата балнеологични курорти като Сандански, Хисаря, Девин, Сапарева баня се развива хаотично, тъй като предлагането е съвсем ограничено. Но според президента на фИАБЦИ България (Международната федерация за недвижими имоти) Ирена Перфанова ваканционните имоти в балнеологичните центрове могат да се развиват целогодишно, което е големият им потенциал. От споменатите курорти единствено в Сандански има по-развит пазар на имоти. Брокери съобщават, че през последните няколко години там се купуват предимно едностайни и двустайни апартаменти за 30-40 хил. евро и по-рядко - тристайни срещу 50 хил. евро. Най-много купувачи и там са руснаците, предимно над 60-годишни, които търсят имот с цел лечение. Чистотата, природата и зеленината са сред основните изисквания на купувачите на спа имот.
Разгледайте всички наши оферти на имоти в ски курорти
Още новини