Контакти Контакти
0
Здравейте,
Любими имоти (0)
Запазени търсения
Избрани за Вас
Известия
Абонаменти
Настройки
Изход
Затвори

"Витошка": Пренареждане

2016-03-29   |  Капитал, бр.12

След цялостната й визуална трансформация на търговската улица на София се наблюдава намаляване на свободните площи и лек ръст в наемните цени.

Пилетата се броят наесен, а магазините след Коледа. Процентът на заетост на търговските улици към края на януари (именно след периода на коледния бизнес) е най-реалният показател за това доколко е стабилен пазарът, посочват експертите. Следколедните резултати за софийския булевард "Витоша" тази година са положителни, но като цяло пазарната локация все още изостава от европейските търговски улици по много показатели, най-вече по посещаемост. Въпреки това засега интересът към улицата е стабилен, а наемните нива вървят леко нагоре.

"По наши наблюдения заетостта на булеварда се е увеличила спрямо края на 2014 година", коментира Христо Асенов, директор "Брокерски услуги" в консултантската компания MBL|CBRE. "Правим оглед на търговските улици след периода на коледните празници, който по-нестабилните търговци оползотворяват, за да минимизират загубите си, преди да затворят обекти. Това, което отчетохме в края на първия месец от годината, е, че има по-малко освободени магазини в сравнение със същия период на миналата, тоест тенденцията е към умерено подобряване", посочва Асенов.

От консултантската компания Colliers International отчитат силен интерес към главните търговски улици и два пъти по-високо движение на наемателите там през 2015 г. спрямо 2014 г. в четирите големи града на страната. На бул. "Витоша" най-много нови оператори има в секторите мода и заведения.

Успешно преобразена

През последните години най-популярната софийска търговска улица преживя редица промени – превръщането й в пешеходна зона, прокопаването на метрото, ремонтите, спадът на наемите, завземането на все повече площи от кафенета и ресторанти. През последната година обаче наемите се стабилизират и леко растат. "Откакто цялата улица е ремонтирана, определено към нея има интерес от всякакви наематели", коментира Росен Генев, мениджър "Търговски площи" във Forton.
"Положителната статистика за намаляване на свободните площи на търговските улици е част от общата ситуация на пазара през 2015 г., когато активността на търговците и в моловете, и на т.нар. high streets беше висока", казва Боряна Пенева, мениджър "Търговски площи" в Colliers International. Според анализа на Colliers през 2015 г. главните търговски улици в Пловдив, Варна и Бургас отчитат значителен спад в свободните площи на годишна база. Най-голямата промяна е факт в Пловдив - от 9% на 1%, следван от Варна - от 14% на 8%. Бургас регистрирa незначително намаление от 7% нa 6%. Столицата отчита лек ръст от 1% на свободните площи, а незаетите обекти са 7%.

Размествания по булеварда

Освен ниския процент на незаетите търговски площи положителна новина за сегмента са и динамиката и интересът към пазарните улици. Експертите от Colliers отчитат два пъти по-високо движение на наемателите по главните търговски булеварди в четирите големи града през миналата година в сравнение с предходния период. В Пловдив този показател е нараснал от 3% на 14%, във Варна от 8% на 28%, Бургас от 11% на 20%.

Ситуацията в София също не се различава - отчита се повишение от 6% на 12% нови наематели на търговската улица през 2015 г. Най-много открити обекти на бул. "Витоша" има в секторите заведения и частично при аптеки и телекоми. "Новите модни марки, които навлизат на българския пазар, са малко и предпочитат предимно търговски центрове", отбелязва Христо Асенов. Макар че в сравнение с магазините заведенията определено са значителен брой, те все още не са преобладаващи на "Витошка". Но като цяло миксът от магазини, кафенета и ресторанти е характерен за търговската улица на всяка европейска столица, коментира Росен Генев. Към булеварда все пак има стабилен интерес и от международни вериги за козметика, дрехи и обувки.

"Основното предизвикателство пред тях обаче е да намерят подходящи площи", казва Генев. "Тези вериги имат определени стандарти, а магазините на главните улици са техните flagship проекти - бижуто сред портфолиото им от магазини. Така че те не правят компромиси с обекта, който ще наемат", обяснява експертът.

Предлагане на бул. "Витоша" почти няма, а проблемите с наличните обекти на главната улица не са малко. "Повечето собственици на имоти нямат изрядна документация за помещенията, които отдават - липсват актуални архитектурни разпределения, разрешение за ползване или въвеждане в експлоатация, кадастрални схеми и др. В много случаи собствениците не са склонни да инвестират в имотите си - първо, да набавят необходимата документация и, второ, да правят каквито и да било капиталови разходи по поддръжка. Често се натъкваме на имоти с рушащи се фасади, неясен статут, неподдържани сградни инсталации, но същевременно с доста високи очаквания за наем", обяснява Христо Асенов. Така въпреки интереса от страна на веригите и от инвеститори, които искат да вложат средства в обект с дългосрочна доходност, намирането на такъв остава предизвикателство.

Стабилно и нагоре

Високите нива на търсене и разместването на наематели през изминалата година довеждат и до стабилизиране и дори минимално повишение на наемните нива на пазарните улици. Главните търговски булеварди в София и Пловдив отчитат лек ръст в наемните цени, а Варна и Бургас запазват нивата си.

"Очаквам наемните нива при търговските улици да се запазят през тази година", коментира Боряна Пенева. "При моловете също - там целта е да се позиционират добре и да се правят интересни подобрения. От една страна, обектът да става все по-привлекателен за крайни клиенти, а за новите молове - да привлича и добри наематели", посочва експертът.
Според Росен Генев това, което би трябвало да се случи в тази и следващата година, е марките, които са представени само в мол, да търсят и успешно да наемат обект и на търговска улица. По този начин те могат да достигнат и до нов тип клиенти, които рядко посещават молове.

Level up: Централното луксозно карe

Извън булевард "Витоша" и другите неофициално обособили се търговски улици със стоки от по-нисък клас като "Солунска" и "Граф Игнатиев" вече ясно се оформя и клъстер на луксозните магазини. Интересът на известни световни брандове към централните софийски улици "Леге" и "Съборна" расте и само през миналата година два нови магазина от най-висок клас отвориха врати там. През май компанията, известна с производството на луксозни кашмирени пуловери, Brunello Cucinelli откри монобранд бутик на ул. "Съборна", а по-късно през октомври модният гигант Philipp Plein отвори представителен магазин в съседство. Като предпочитани първокласни места за магазини от най-високия ценови сегмент са тези в района между площад "Света Неделя" и Градската градина, и по-специално улиците "Княз Александър I" и "Калоян", източната част на "Алабин", долната част на бул. "Витоша" и вече споменатите "Съборна" и "Леге". Това са и локациите, които се отличават с по-високи наеми от тези на бул. "Витоша", посочва Росен Генев.


  прочети повече статии

Сподели
Central Park - твоят Ню Йорк в София!
Напредват строителството и продажбите в Central Park - един от най-мащабните комплекси ново строителство в София! Уникален затворен комплекс, пресъздаващ стила и атмосферата на едноименния парк в Ню Йорк и заобикалящите го сгради. Модерни сгради, простор, зеленина и гледки, които ви оставят без дъх! Един проект, който ще внесе нов стандарт за качество на живот. Изберете своето жилище сега!

Предстоящо повишение на цените от 1.07.2024 г.!
Вижте още
Виртуални огледи с 360-градусови турове!
Усетете уникалната атмосфера на всеки имот с виртуалните огледи, които предлагаме! По всяко време, само с един клик можете да се пренесете в дома на вашите мечти, без ангажименти и предварителни уговорки.

Виртуалните турове са заснети лично от нас и са с гарантирана автентичност. Можете да видите всеки детайл на имота, точно като на живо!
Вижте още

Изпратете запитване