Към коя част на София ще се насочат бъдещите големи инвестиции?
Спалнята на София. Така е известен най-големият столичен район и най-големият жилищен комплекс не само в столицата, но и в България - „Люлин“.
Населението на комплекса вече е над 200 хил. души със значителен дял млади хора, което превръща квартала в интересно за инвестиции място.
Вероятно са около 200 хил. и вицовете, смешките и закачките, свързани с квартала, станал известен със сивия си панелен облик и безпределната откъснатост от останалата част на София. В последните години обаче това се променя.
„Люлин“ е първият столичен квартал, обхванат от метро - през 1998 г. е въведен в експлоатация участък с 5 метростанции (Сливница, Люлин, Западен парк, Вардар и Константин Величков), който през 2000 г. достига идеалния център на София, а през 2015 г. вече достига до Летище София и Бизнес парка в Младост.
Метрото доведе още инвеститори в ново жилищно строителство, които стават все повече. Това, заедно с близостта до Околовръстния път, привлича и допълнителен интерес не само в сферата на жилищните имоти, но и в сферата на бизнес имотите и офисите, търговията, логистиката, посочват от Broker360.
Бизнесът вече е стартирал процесите
В района вече действат няколко големи индустриални зони, строят се и бизнес сгради, макар и не с такава концентрация, както в южните и източните райони на София.
Има план за изграждане на „сити“ с високо строителство по протежението на бул. „Царица Йоана“, предвижда се удължаване на линията на метрото до Околовръстния път, както и няколко други транспортни подобрения, инвестира се в образователна и социална инфраструктура, поетапно се облагородяват запуснатите пространства, изгражда се зелена зона за директна пешеходна връзка на квартала със Западния парк.
Новите проекти дават надежда, че ще се преодолее хаотичното развитие на района и ще се наваксат пропуските по отношение изграждането на инфраструктурата и подобряването на поддръжката на сградите и околните пространства.
Необходими са и целенасочени усилия за подобряването на икономиката на района и насочване развитието на София като цяло в северна посока. Това превръща района в изключително интересен терен за инвестиции и в краткосрочен, и в средносрочен, и в дългосрочен план.
Незавидна икономика и път за промяна
От десетилетия се говори за развитието на София и насочването му в северна посока, но като цяло нищо съществено не се случва в подкрепа на говоренето. Както показаха резултатите от изследване на екипа на „Визия за София“, най-големият по население столичен район генерира само 2% от приходите на компаниите в Столична община.
Икономиката на района се доминира от търговия, която е с ниска добавена стойност, образователната структура на населението е лоша, а от това следва, че доходите са по-ниски.
На обратния полюс
На обратния полюс е „Младост“, който е районът с най-голямо икономическо значение за София. Приходите на компаниите от района са с най-голям дял в общите приходи на бизнеса в Столична община, концентрират се предприятия в индустрии с висока добавена стойност, доходите са над средните, делът на хората с висше образование е висок.
На практика се потвърждава наблюдаваното от години противопоставяне на столичните райони по оста север-юг, което доказва и необходимостта от стратегия за този район на София с цел ускоряване и подобряване на икономическото развитие и привличане на инвеститори от сектори с по-висока добавена стойност.
Едната възможност е да се обособи бизнес център в района, насочен към експортно ориентирани компании. В тази връзка се препоръчва и засилване на връзките между образованието и бизнеса в района и профилиране на училищата в сферата на езиците и технологиите.
Една от силните страни на квартала е близостта му с една от най-големите индустриални зони в България - тази до Божурище, в която откриха високотехнологични производства редица компании, включително и чуждестранни.
За да се възползва кварталът от това обаче, е необходимо да се осъществи директна транспортна връзка, която в момента липсва.
Търговия vs индустриален център
Комплексът е подсигурен с всичко необходимо за обслужването на населението. От години там присъстват голяма част от големите търговски вериги в сферата на бързооборотните стоки, финансите, стоките за дома и т.н.
Люлин е и сред районите в София със значителни китайски инвестиции в търговията, заедно с Надежда.
Това обаче, колкото и да представлява удобство, не подкрепя достатъчно икономиката на района заради ниската добавена стойност в търговската дейност.
Инвестициите в Северната скоростна тангента дават резултат
С изграждането на Северната скоростна тангента и планирания ремонт на Околовръстния път в участъка към Горна баня и Бояна районът става все по-привлекателен за логистичните и промишлени компании, особено ако са партньори на предприятията в индустриалната зона в Божурище или търсят бърза връзка с магистралите Тракия, Хемус, Люлин и бъдещата Европа (към ГКПП Калотина).
В икономическата зона Божурище се изгражда голям, спекулативен логистичен проект - DT Logistics Park, а по-малки проекти се изграждат по протежение на Северната скоростна тангента.
Промишлена зона Обеля
Промишлената зона Обеля е сред най-старите индустриални хъбове в района, а най-разпознаваемото предприятие там е това на Нестле, както и логистичната компания Милицер и Мюнх.
Според интервю на кмета на района Милко Младенов, дадено за списание „Градът“, предприятията в тази зона генерират около 500 млн. евро годишен оборот и са сред най-големите данъкоплатци в София.
Западна индустриална зона
Индустриалната зона край Божурище би могла да въздейства като притегателен център за нови инвестиции и в производства, и в други икономически сектори, както и да осигури работни места за квалифицирана работна сила.
Тя обаче няма добра комуникация с Люлин и специална работна група при главния архитект на София се занимава с разрешаването на този проблем.
Част от решението му е изграждането на продължение на метрото по бул. „Царица Йоана“ до Околовръстния път. Булевардът се предвижда да бъде достроен, така че да има нова, удобна пътна връзка. Обсъжда се и изграждането на интермодален терминал, както и ЖП връзка.
Инфраструктура
Основният проблем на Люлин беше отдалечеността и откъснатостта от останалата част на София, като изключим микрорайоните непосредствено до Западния парк. Метрото промени това, но все още значителна част от квартала не е добре обхваната от транспорт. Липсва и адекватен довеждащ транспорт до метродиаметъра.
От години се говори и за пробива на бул. „Петър Дертлиев“ един от най-важните транспортни проекти в квартала. Заради забавяне и съдебни спорове за отчужденията проектът все още не е реализиран. С изграждането му ще се разтовари бул. „Царица Йоанна“ и входът и изходът на Люлин ще станат по-достъпни.
Поетапно в квартала се обновяват и изграждат нови улици - например „Ялта“, „Гоце Делчев“, „3001“, „3004“ и т.н. Изгражда се и канализация, ремонтират се междублокови пространства с детски площадки.
В последните години в района се инвестира сериозно и в образователната и социална инфраструктура, разбира се, с европейски пари. Обновяват се детски градини и училища, като годишните инвестиции са то порядъка на 4-5 млн. лева.
Жилищно строителство
Изграждането на метрото привлече първите по-крупни инвестиции в жилищно строителство в района.
И ако преди години, особено след кризата, когато пазарът на имоти достигна своето дъно, Люлин беше един от най-евтините квартали за покупка на жилище, сега дори и там цените на имотите в определени райони надвишават 1 000 евро/кв. м. Средната цена е около 750 евро/кв. м.
В програмите на няколко от кандидат-кметовете са заложени целенасочени инвестиции за развитие на района, както и прилежащите му територии на север.
Наскоро кипърският бизнесмен Теодорос Аристодему обяви, че планира да строи нов квартал в района на с. Волуяк за над 500 млн. евро. Той е купил и окрупнил 140 ха земя, върху която смята да изгради жилищни и офис сгради, търговски площи, детски градини, училища, спортни съоръжения и друга инфраструктура.
Жилищното строителство в квартала е логично да продължи да расте заради повечето свободни терени и заради разликата в средната цена на кв.м жилищна площ за София като цяло - около 1 100 евро на фона на реализиращите се и обещани инвестиции и подобрения.
Разгледайте нашия топ комплекс в кв. Люлин 2
Вижте всички оферти от столичния квартал Люлин
Жилища ново строителство от столицата София
Още новини