Търговските площи у нас растат с 370% следващите 18 месеца
До 2011 г. обемът на новозавършените центрове вероятно ще спадне с около 45% от пика си през 2007 г.
В следващите 18 месеца търговските площи у нас могат да отбележат безпрецедентен ръст от 370%, ако всички проекти за молове се приключат в срок. Това отбелязва консултантската компания за имоти Cushman & Wakefield в последния си доклад за пазара на търговски центрове в Европа. Турция и Русия все още са начело по търговски центрове в проект, като около 2 млн. кв. м и 1,8 млн. кв. м съответно в двете страни са планирани за откриване до края на 2010 г.
В Западна Европа най-голям обем нови площи в проекти има във Франция. През първите шест месеца на годината са били отворени 3,1 млн. кв. м площи в 115 нови търговски центъра, което е с 18% по-малко в сравнение със същия период на 2008 г.
Инвестициите в търговски центрове се понижават с 54% на годишна база до общо 8,3 млрд. евро. В Източна Европа инвестиционната активност е почти замряла, въпреки че на по-установените пазари, като Великобритания, Германия, Франция и Испания, има известно оживление, отчитат от Cushman & Wakefield. Най-голям обем нови търговски площи са били отворени в Русия, където през първото полугодие на пазара са излезли приблизително 580 хил. кв. м, от които около 45% са построени в Москва.
От компанията прогнозират, че през тази година в Европа ще бъдат открити около 8,7 млн. кв. м нови площи, което е с 5% по-малко в сравнение с 2008 г. През 2010 г. се очаква да бъдат отворени магазини върху 7 млн. кв. м. Пълното влияние на глобалната рецесия обаче ще бъде почувствано най-силно през 2011 г., когато се прогнозира откриването на само 5 млн. кв. м нови площи - най-ниската стойност от 2003 г.
Най-голям обем нови търговски площи през първото полугодие са завършени в Русия - 580 хил. кв. м, от които 45% - в столицата Москва.
Турция и Русия продължават да водят по брой проекти за търговски центрове, като до края на 2010 г. ще бъдат открити съответно 2 и 1.8 млн. кв. м търговски площи.
В Западна Европа Франция има най-много проекти за нови търговски центрове, като фокусът се поставя върху средно големи обекти във второстепенни градове.
Според прогнозите, най-голям ръст в проценти се очаква в България, като след страната ни се нареждат Латвия и Румъния. Ако всички проекти, които са планирани за следващите 18 месеца в България, бъдат завършени в срок, страната ще отчете ръст от 370% в обем на търговските площи.
Разгледайте нашите оферти на магазини
прочети повече статии