Готови сме за предизвикателствата на възстановяването
Полина Стойкова – Оперативен директор на БЪЛГЕРИАН ПРОПЕРТИС – коментира пред в. „Строителство имоти” отрезвяването на пазара, новите пазарни условия и предизвикателствата след началото на финансовата криза.
Имотният пазар беше един от първите, които усетиха кризата още в края на 2008 г., и вече година и половина агенциите работят в тези условия. Част от тях затвориха, други значително промениха начина си на работа и успяха да устоят на натиска.
Ако преди кризата дори и посредствени усилия са водели до продажби и нелош финансов резултат, то в днешните условия се изискват 3 пъти по-големи усилия, за да има позитивен резултат. Посредствената работа води до отпадане на фирми от пазара. Тези, които искат да оцелеят, трябва да полагат изключителни усилия. Ако преди време след 5 огледа се е стигало до сделка, то сега се правят по 20-30. Затова се налага и брокерите да работят много повече, да говорят ежедневно с много повече клиенти, за да постигнат резултатите, които преди кризата постигаха много по-лесно. Това накара и много брокери да се откажат от тази дейност - част от тях не бяха готови на такава саможертва.
Сега е много по-важно да има добра селекция от имоти в портфолиото на агенциите, защото не количеството оферти е решаващо, а качеството. Нашата компания например е много по-селективна по отношение на качествените оферти отпреди. Това помага и на продавачите да реализират имотите си по-бързо, и на купувачите - да намерят наистина добри имоти.
С настъпването на кризата и увеличения риск се наложи да се предоговорят или прекратят договори със строителни фирми, които нямаха финансов ресурс да завършат обектите си в срок. Със спада на цените имаше момент, в който строителите предпочитаха да продават без агенции посредници. Напоследък обаче се забелязва обратната тенденция - строителите осъзнават, че продавайки сами, плащат по-големи фиксирани разходи за персонал, реклама и т.н., а и не са толкова ефективни, отколкото ако плащат на агенция за продажбата. От няколко месеца насам имаме много атрактивни оферти от строители на изгодни цени.
За агенциите, които работят на национално ниво като нашата, беше от критична важност да се разглеждат местните пазари в детайли и да се правят стратегии за дейността както на национално, така и на местно ниво. Например още в началото на кризата се наложи да преосмислим дейността си в зимните и летните курорти, които първи усетиха спад в продажбите. След това бяха селските райони и едва в началото на 2009 г. - София и Варна.
От началото на кризата тотално се измениха и профилите на купувачите, техните изисквания и предпочитания. Това допълнително затрудни работата на агенциите и разработването на маркетингови стратегии по време на криза. Сега вече има много по-голяма яснота относно профилите на купувачите и техните предпочитания.
Като че ли вече свикнахме да работим в условия на криза и постепенно намираме успешния път за реализиране на все повече сделки, а и пазарът дава първи положителни сигнали. Може би вече най-лошото е зад гърба ни, оптимизирали сме дейността си, планираме много по-точно и качествено и имаме ясна визия за това, какво ще правим в бъдеще.
Използвахме кризисната година за иновации, за подобряване на начина ни на работа и вътрешнофирмената организация и мога да кажа, че сме готови да посрещнем и предизвикателствата на възстановяването от кризата.
ИМОТИ С НАМАЛЕНИ ЦЕНИ
"СТРЕСИРАНИ" ИМОТИ
прочети повече статии