Контакти Контакти
0
Здравейте,
Любими имоти (0)
Запазени търсения
Избрани за Вас
Известия
Абонаменти
Настройки
Изход
Затвори

Хотели за продан

2010-05-17   |  www.dnevnik.bg, 17.05.2010, със съкращения

След години на свръхзастрояване по морските и планинските курорти само един зимен и един летен сезон със спад на туристите и намаление на цените на нощувките и услугите през 2009 г. се оказаха достатъчни, за да се появи нова ниша на пазара на имоти - продажбата на хотели.

След още един сравнително слаб зимен сезон и в навечерието на летния, очакванията за който също не са розови, предлагането - като се започне от малки семейни хотели и се стигне до бази с по 250 - 300 легла - продължава със същия темп. А купувачи все така няма, показа допитване на "Дневник".

Разнородни сигнали

"Продажбата на хотели е на същите нива от миналата година, няма увеличение на предлагането", смята Елена Иванова, председател на Съюза на собствениците на хотели в Слънчев бряг. Според нея на практика се продават същите хотели, които са се предлагали и миналата година, защото "вече никой не строи".

"Можем отговорно да кажем, че всеки хотел се продава в момента, ако има интерес към него", твърди Никола Стоянов, управляващ съдружник на www.BusinessForSale.BG, част от групата на агенцията за имоти Бългериан Пропертис. Наблюденията на оперативния директор на Бългериан Пропертис Полина Стойкова са, че в сравнение с 2009 г. сега има по-малко хотели за продажба.

Според брокери на недвижими имоти във Варна особеност на пазара е, че повечето от собствениците на хотели не обявяват официално продажбата им. Така съставянето на цялостна картина става изключително трудно.

Цифрите

На www.BusinessForSale.BG има обявени 52 оферти за продажби на хотели, 22 от които на морето. В портал за имоти има качени 774 обяви за хотели в цялата страна, 36% са на морето. Най-голямо е предлагането в морските курорти Слънчев бряг (26 хотела), Свети Влас (25), Златни пясъци (19). За малките хотели цените тръгват от 150 хил. и стигат до 1 млн. евро. Големите са на цени между 3 млн. и 16 млн. евро.

През лятото на миналата година в района на Южното Черноморие за продан бяха предложени повече от 200 хотела. За 85 от тях обявените цени надминаха 1 млн. евро. Още тогава управители на агенции за недвижими имоти коментираха, че подобни цени са нереално високи, особено на фона на развиващата се криза в бранша.

По-ниската интензивност на строителството по Северното Черноморие рефлектира и в по-слабо предлагане. В края на миналогодишния летен сезон в района на Варна бяха обявени за продажба над 70 хотела.

Сред тях имаше и няколко 4-звездни бази в курорта Златни пясъци. Част от тях бяха на различни фази от строителните работи или в етап на завършване. За 14 от хотелите собствениците им искаха 7-цифрени суми, като най-високата – 15 млн. евро, бе поискана за четиризвезден хотел в строеж със СПА център и няколко ресторанта.

Друг четиризвезден проект на първа линия в същия курорт бе предложен за 14.2 млн. евро, а срещу 13 млн. евро в курорта можеше да се купи 3-звезден хотел с 232 стаи, ресторант с 200 места и СПА център. Нито един от тях досега не е продаден.

Причините

Голяма част от хотелиерите не могат да се справят с трудностите, пред които кризата ги изправи - намалял брой туристи, по-ниски цени на нощувките и съпътстващите услуги, което ги обезкуражава и ги принуждава да продават, да затварят или да отдават под наем на някой по-ентусиазиран хотелиер, показват наблюденията на агенциите. Много хотели например са затворени от миналата година в изчакване на по-добри времена.

"Възвращаемостта от бизнеса с хотели е много ниска и несигурна и има нужда от много добър мениджмънт и маркетинг, за да бъде успешен", смята Никола Стоянов. Той даде пример с оферта за продажба на хотел в известен СПА курорт, получена преди дни. Собственикът продава, защото не може да се справи с управлението на хотела сам, въпреки че няма задължения.

Като цяло основните причини за продажбата на хотели са две. Едната е, че собствениците им нямат възможност да ги напълнят с туристи заради липса на умения и опит или защото не отговарят на повишените изисквания на съвременния клиент. Другата е, че са построени с кредити, които собствениците им не могат да изплащат.

Липса на купувачи

Интересът към покупка на хотели е много слаб и до сделки се стига много рядко, коментира Никола Стоянов. Той даде пример с хотел в Ахтопол, чиято цена е намалена от близо 400 хил. евро на 290 хил. евро. Купувачите се интересували защо е толкова ниска цената.

Отговорът бил, че собствениците са чужденци, няма кой да управлява хотела и той стои затворен, заради което искат бързо да го продадат. Според Стоянов интерес има към малки семейни хотели до 500 хил. евро, като цената за квадратен метър не трябва да е по-висока от 800 евро. Никой не се интересува от покупката на големи хотели и те стоят на пазара от доста време, е наблюдението на Полина Стойкова.

Разгледайте нашите оферти на хотели в България

  прочети повече статии

Сподели
Виртуални огледи с 360-градусови турове!
Усетете уникалната атмосфера на всеки имот с виртуалните огледи, които предлагаме! По всяко време, само с един клик можете да се пренесете в дома на вашите мечти, без ангажименти и предварителни уговорки.

Виртуалните турове са заснети лично от нас и са с гарантирана автентичност. Можете да видите всеки детайл на имота, точно като на живо!
Вижте още
❄️ Горещ пазар на имоти в Банско - вижте най-добрите предложения само при нас!
Изберете собствен имот в топ ски курорта на България, който предлага отлични условия за почивка и туризъм през цялата година. За лично ползване и отдаване под наем. Почивки и уикенди в собствен имот, без нужда от хотелски резервации!
Вижте още

Изпратете запитване