Хотелите по 1 евро - партенка
Огромен брой хотели излязоха на пазара след края на туристическия сезон. Електронното пространство се появиха и цени от 1 евро за нискокатегорийни бази в Слънчев бряг. В същото време от бранша скочиха, че това е поредната куха атака срещу туризма в курорта.
''Явно това е акция на някои агенции за недвижими имоти, които се опитват да сринат пазара'', категорична е Малина Стратиева, изпълнителен директор на ''Слънчев бряг'' АД.
Според нея спекулата в туризма свърши. Много случайни играчи в момента излизат от този пазар и искат да опетнят името на курорта. Реалната цена за един висококатегориен хотел с над 1000 легла е над 15-20 милиона лева.
''Между 600 и 800 евро на квадрат се продават хотелите в Слънчев бряг. Но офертите са най-вече за малки бази в западната част на курорта'', категоричен е Дончо Дончев, управител на офиса в Несебър на ''Явлена Бургас''. Оценката на имота става на базата на рентабилността на хотела през последните четири години и доходите, които той е носел на собственика през този пеиод.
''Тиражираната в електронните медии цена от 1 евро за хотел звучи несериозно. Често излизат оферти за продажба на имоти в Слънчев бряг, но стойността им варира в други граници'', категоричен е той.
Около 80 хотела се предлагат в момента в курорта.
Според собственика на хотел ''Колизеум'' Веселин Налбантов висококатегорийните бази, които са акумулирали големи приходи през годините, се продават реално за над 3000 евро квадратния метър.
''Лятото беше силно както за мен, така и за много мои хотели. Мога спокойно да кажа, че имам ръст в цените за следващия сезон заради голямото търсене'', категоричен е той.
Според агенция Грийн-Лайф предлаганите на пазара туристически бази трудно могат да се нарекат хотели. Това са малки сгради, които са стояли празни през последните години и не са носели никакъв доход за собствениците. Така на практика те са непродаваеми, защото не са разработени като продукт.
''Големите сделки, които се сключват, много трудно стават достояние в медийното пространство. Цените на четири или петзвездните хотели се договарят на четири очи'', казаха още от компанията за имоти.
Според тях обаче през сезона много ваканционни комплекси в курорта са постигнали 100% запълняемост на отдаваните помещения през юли и август.
Заради ниските цени на нощувките нивата на възвращаемост се движиха между 3 и 5 процента, а не при очаквани близо 10 и реализирани 7% през предходната година.
''Има незавършени ваканционни комплекси в Слънчев бряг, където инвеститорите в момента буксуват. Единият вариант при тях за излизане от затрудненото положение е да вземат цялата сума за продадените апартаменти от клиентите си и да построят обектите или да ги продадат на друго лице на безценица със задълженията'', коментира Михаил Чобанов, съосновател на Bulgarian Properties.
Според него туристическият бизнес върви към окрупняване, а много от апартхотелите с лош мениджмънт в момента са губещи.
''Не е коректно да се казва, че се продават хотели за 1 евро. Такава обява не съществува. Продава се фирма, която е собственик на хотелски комплекс, с всичките й пасиви и активи, банкови кредити, неизплатени задължения и т.н.'' обясни Любомир Станимиров от портала за имоти Imotibg.com.
''Другият вариант е, когато собственика сключва формална сделка на стойност 1 евро, като преотстъпва правото на ползване на собствеността за определен период от време.Това не е търговска сделка за покупко-продажба по смисъла на чл. 17 от Търговския закон'', обясни още той.
прочети повече статии