Ваканционният пазар е едва в началото на развитието си
Пазарът на ваканционните имоти в България е още в началото на своето развитие и още няколко години ще върви нагоре, смятат чуждестранни инвеститори напук на твърденията, че има свръхпредлагане и балонът на цените е на път да се спука. Въпреки все по-често споменаваната опасност от пренасищане на пазара това за тях е малко вероятно.
Сравнявана най-често с Испания в бума на недвижимите имоти и като туристическа дестинация, страната ни има още едно сходство - превръщането й в голф дестинация.
Пазарът на ваканционни имоти в България тепърва се отваря за другите европейски страни. Страната има всички изисквания за развитие на туризма, включително природни дадености и добри професионалисти. Въпреки това секторът има няколко основни проблема, които трябва да преодолее - подобряване на инфраструктурата, бюрокрацията и др. Много важно е държавата и бизнесмените да се съобразяват постоянно с изискванията на туристите, тъй като пазарът постоянно се променя, казват предприемачите.
През последните девет месеца три нови групи купувачи са се наложили в сектора - поляци, руснаци и румънци, съобщи Ейдриън Мъсгрейв от агенцията "Бългериън пропъртис" (Bulgarian Properties). По думите му всяка група клиенти има различни изисквания - руснаците например търсят луксозни имоти, които да са на самия бряг. Той очаква румънците тепърва да се превръщат в сериозен участник на българския пазар на ваканционни имоти, въпреки че все още не могат да изместят британците и ирландците от първото място.
Много важно е да се следят и тенденциите на пазара. Изискванията на купувачите в България все повече се увеличават и с това нараства и нивото на продукта. "Ако един продукт е под пазарното ниво, просто трябва да се подобри", заяви Мануел Фери Санчес, президент на "Фери груп", по време на BalREC, конференцията за пазарите на недвижими имоти в България, Румъния и Сърбия, провела се преди две седмици.
Все повече предприемачи и инвеститори се стремят да задоволят изискванията на клиентите. Важен фактор в развиването на проекти в сектора на ваканционните имоти е и прилежащата инфраструктура - изисква се много силна връзка между висококачествените проекти и висококачествената инфраструктура, която все още не е е постигната в България.
Сегашната ситуация в България е подобна на тази в Испания преди 10-12 години, смята Фери. Държавата прави каквото може за развитието на сектора, но и това си има лимит. Бизнесмените трябва да полагат усилия за развитие на сектора и да оказват постоянен натиск върху правителството.
"Другото, което е важно да се разбере, е, че човек, който купува един апартамент и после го препродава, преди да е завършено строителството, не е инвеститор, а спекулант", според Фери Санчес. Когато се спука инвестиционният балон, както се е случило преди няколко години в Испания, спекулантите губят пари. Преди две години цените на жилищата около Марбея достигнаха 400 хил. евро. В момента има близо 5000 имота в региона, които са непродадени, въпреки че цената им е около 200 хил. евро. "В тези случаи намаляването на цената на имота не помага. Наистина понякога спекулантите влияят на пазара, но често и губят от това", смята Фери.
"Развиването на голф туризма е от изключителна важност за сектора на ваканционните имоти", заяви Ейдриън Мъсгрейв, представител на "Бългериън пропъртис" (Bulgarian Properties). Това е изключително силен пазар - само в Европа регистрираните играчи са над 6 млн. От друга страна, купувачите на къщи в голф комплексите невинаги играят голф, а просто търсят природата, комбинирана с доброто обслужване.
Голф играчите идват повечето пъти със семействата си или на групи. За тях е важно да могат да играят на няколко различни игрища през ваканцията си и същевременно да имат достъп до различни услуги. Сериозен плюс за България са малките разстояния между голф игрищата в планината и тези на Черноморието. Важно е също дали голф играчът ще дойде повторно, което зависи от цялостното му преживяване. До този момент в България всички голф комплекси са на много високо ниво - с игрища на турнирно ниво. Същевременно всички предлагат и допълнителни услуги като СПА центрове и балнеоложки туризъм.
От друга страна, развиването на сектора зависи много от местните играчи. В момента в България регистрираните са едва 180, а трябва да са 30 - 40 хил, според Мануел Фери Санчес, чиято основна цел в България е развиването на голф игрища. "Не мисля, че в Европа има толкова милионери, за да се изграждат продукти само за високите нива на пазара", заяви той. Трябва да се изгради мрежа от игрища, които не е задължително да са на турнирно ниво, но да са на достъпна цена и по този начин да се привлекат местни играчи. Именно липсата на български играчи забавя развитието на сектора, защото не може да се разчита единствено на чуждестранните туристи.
Множество международни и местни инвеститори виждат потенциала на страната в голф сектора. Само три са действащите игрища в момента в България, но поне още пет се строят и близо два пъти повече са тези, които са в напреднал стадий на планиране. Общините, които са сред основните собственици на окрупнени терени, обаче не спират да получават запитвания, като само в Разлог вече са регистрирани над шест предложения, от които три вече са стартирали като проекти. Когато се реализират, регионът ще се превърне в една от възможните голф дестинации в България. "Въпреки развитието на сектора все още няма конкретен проект за голф игрище до Слънчев бряг. Струва ми се недопустимо за една страна, която се стреми да се превърне в голф дестинация, да няма голф игрище до най-големия си морски курорт", заяви Мъсгрейв.
прочети повече статии