СТАТИИ

Михаил Чобанов: Всеки от нас пише по 100 имейла на ден

Сп. Имам Имот, декември 2009 г.

Изпълнителният директор на БЪЛГЕРИАН ПРОПЕРТИС Михаил Чобанов говори за развитието на фирмата, нейните служители и пазара на имоти в момента в интервю на сп. Имам имот, бр. 25/10-23 декември 2009 г.:

- Кое носи по-голям оборот на фирмата в момента, г-н Чобанов - продажбите, консултантската работа или другите дейности на компанията?
- Точно в този момент е много трудно да се каже откъде се формират приходите за бизнеса ни, защото през последната година като цяло са много ниски нивата на сключване на сделки. Всеки месец е различен, не прилича по нищо на предходния. Ако погледнем статистиката ни през последните години - за продажбите винаги има пик през октомври. След това през ноември и декември започва едно сериозно затишие, което държи обикновено до края на януари.

Единственото изключение беше декември 2006 г. - преди приемането ни в ЕС. Тогава англичаните полудяха и имахме рекорден брой сделки въобще откакто работим. Но традиционно винаги ноември и декември са най-слаби. Кривата е следната: юни-юли-август-септември-октомври върви сериозно нагоре и след това пада надолу като брой сделки.

Парадоксално се получи през току-що изминалия ноември, когато ни тръгна изключително добре. Въпреки всички прогнози за задълбочаване на кризата, по-добре от всичко, което се случва на пазара. Което от своя страна за пореден път показва, че в момента на този пазар няма логика и няма как да се търси.

- Как се отрази кризата на компанията?
- Бяхме се разраснали доста. Имаше момент, в който всички дейности бяха в една фирма - включително и бригадите, които правеха ремонти на селските имоти, поддръжката и мениджмънта, след като вече са продадени имотите. Но в един момент стана естествено да отделим тези структури, пак в рамките на компанията. Заради кризата се наложи да направим 20% съкращения и в момента в Бългериан Пропертис работят около 150 души в цялата страна.

В постоянно преструктуриране сме в последно време, в постоянни оперативки. Непрекъснато откриваме и нови дейности.

Бизнесът ни е разделен най-общо - аз се занимавам с пряк надзор на цялата структура Бългериан Пропертис, докато Полина Стойкова е на оперативно ниво изпълнителен директор. А Никола Стоянов е човекът, който започва новите неща и след това ги оставя да се развиват. Всъщност освен директор на “Лукс имоти”, той е управител и на структурата ни Пропърти Мениджмънт.

- Как си подбирате хората в екипа?
- Аз и Никола лично сме подбрали всеки един човек, който работи за компанията ни.
Разчитаме на личната ни преценка, а и от самото създаване на фирмата има и малко приятелски елемент.

- Каква е прогнозата ви за бъдещето на този пазар?
- Абсурдността на този ноември прави така, че не мога да дам никаква прогноза. Аз и до момента продължавам да върша оперативна работа, както и съдружникът ми, не сме избягали, както други колеги. Ние държим лично да си правим бизнеса, работата ни е много - сигурно всеки от нас пише по 100 имейла на ден, и това е отделно от срещите, оперативките и останалата работа...

- По принцип във фирмата случват ли се такива неща - колеги да се харесат и да се съберат?
- Нямаме брокер на повече от 30 г. Преди 7-8 години, когато започвахме, повечето хора са били на по 20-26 години и имаме сватби, но те по-скоро са дошли в компанията като гаджета и после се и ожениха.

- Правите ли тиймбилдинги?
- Правим постоянно. Структурата ни “Пропърти Менджмънт БГ” управлява над 30
хотела и апартаментни комплекса, част от които сме направили като инвеститори, така че си имаме собствена база, която ползваме в цялата страна - с конферентни зали, всичко необходимо и се стараем да го правим по-често. На тиймбилдингите си правим и вътрешни награждавания. И Коледа сме празнували заедно и за по 3-4 дни сме се събирали цялата фирма - няколкостотин човека. Приятели сме, не сме само колеги.

- Хората ви имат самочувствие, добре ли са платени?
- Много добре знаете как е при брокерите - този месец може да не изкараш нищо, а следващия - 10 000. Ден година храни е принципът в този бизнес. Имаме един офис, който от януари до септември не беше направил нито една сделка, а през октомври изкара 100 000 лв. комисиона.

Конюнктурата е много динамична. Ние сме се фокусирали основно към чуждестранния пазар и голяма част от тези сделки всъщност идват от там. В пиковите години сме имали по 7-8 души в офис в Боровец, който в момента не съществува. В Банско сме стигали до 17-18 човека в офис, дори два, а сега реално там работят трима души.

- Някои хора от вашия бранш се опасяват, че руските клиенти ще се отдръпнат заради новото изискване плащането по сделки с имоти да се прави само чрез банка. Вие как мислите?
- От самото основаване на фирмата ни ние сме радетели на изповядване на истинска цена в нотариалния акт - нещо, което е масова непрактика в България. Всъщност изповядването на истинската цена в нотариалния акт задвижва гениалното колело на данък ДДС. Аз твърдя, че от тази наша практика сигурно стотици милиони левове са влезли в бюджета. Защото когато инвеститорът продава с истинска цена, той си търси от строителя, от доставчика, отвсякъде си търси своето, и така се завърта по веригата. Така че от тази гледна точка около 95% от сделките ни с руснаци са на истинска цена в нотариалния акт.

Е, когато клиентът има някакви съображения - основно, ако купувачът много иска да го купи, а продавачът е прекупвач и не може да си позволи да го продаде на истинска цена - само тогава се прави изключение в интерес на купувача. Но иначе това не ни притеснява.

Тази промяна в закона обаче е сериозна стъпка, която трябва да се обмисли много добре - трябва да се създаде организация, да се назначат допълнително служители при нотариусите. За да не би в този крехък момент, когато всяка една сделка е изключително ценна както за предприемачите, така и за брокерите, да се забави бюрократично и излишно процесът и да се затрудни цялата работа в бранша.

Но има и нещо друго - тъй като работим с чужденци, при нас плащанията винаги са били по банков път - през фирмени сметки. В началото 1-2 пъти парите минаха директно по сметките на продавачите, един-двама от тях изчезнаха и тогава ние, за да си запазим бизнеса и реномето, поехме всички негативи. До ден днешен плащаме за негативи от минало време.

Но на чуждестранния пазар се работи така - през банки. Парите минават през наши сметки като посредник по сделката. С тези промени в закона за нас ще бъде много по-лесно, притеснява ни само бюрокрацията, която може да възникне.

Прочетете още:
БЪЛГЕРИАН ПРОПЕРТИС - неуморимите

  прочети повече статии

Коментари от клиенти
Аз съм много доволен от обслужването, което получих от компания BULGARIAN PROPERTIES. Аз купих къща ...
Аз съм изключително доволен от работата на Ива Атанасова от офиса на Bulgarian Propierties в ...
Сърдечно поздравявам екипа на BULGARIAN PROPERTIES с настъпващата Нова година! от всички сайтове на ...
Разгледайте нашата фирмена брошура!
Пълен набор от имуществени и всякакви други типове застраховки
Вижте как ще помогнем за бързата продажба на вашия имот
Последни Новини
14 години най-добрите имоти от BULGARIAN PROPERTIES!

08/Март/2017

Днес, в деня на жената, който честитим на всички дами и им пожелаваме много успехи, щастие и радост, нашата компания също има повод за празник!

Навършват се 14 години от старта на нашата дейност в далечната вече 2003 г. За това време ние активно ви предлагаме обекти за продажба и под наем както в цяла България, така и вече и в чужбина!

През годините натрупахме безцене... прочети повече

Последни регионални новини
Atlantis Homes 2 в Бургас, или какво е таунхаус и защо да го предпочетем пред класическата къща?

22/Февруари/2017
http://stroitelstvoimoti.com/

Когато чуете за къща в града, в съзнанието ви може би ведна­га изниква онази малка къщич­ка на мишока Стюърд Литъл от едноименния филм, притисната от масивните гиганти, които все повече завземат урбанизирани­те територии. Представете си обаче място, изпълнено с простор и зелени­на, което се намира само някол­ко метра от плажа. Спокойстви­ето е изцяло ваше, а динамиката на града е само на 10 минути... прочети повече

Знаете ли, че?
Свободните офис площи към края на 2016 г. падат до 10%

13/Януари/2017
Капитал Daily, бр.7

Една от основните тенденции на офис пазара за изминалата година беше постепенното намаляване на свободните площи в столицата, което е факт и през последното тримесечие на 2016 г., сочи доклад на MBL|CBRE. Според изчисленията на консултантите свободните офиси към края на годината са 10% от всички нали... прочети повече