СТАТИИ

Коментар на Закона за енергийната ефективност

БЪЛГЕРИАН ПРОПЕРТИС, Правен Отдел

Законът за енергийната ефективност е в сила от 14.11.2008 г., обнародван в ДВ. бр.98 от 14 Ноември 2008 г.

Законът за енергийната ефективност е разработен в съответствие с Директива 2006/3 2/ЕО за ефективността при крайното потребление на енергия и осъществяване на енергийните услуги и Директива 2002/91/ЕО за енергийната ефективност на сградния фонд.

Поставен е акцент върху повишаването на енергийната ефективност при крайното потребление на енергия и при предоставянето на енергийни услуги. Освен субектите, на които с отменения Закон за енергийната ефективност са вменени задължения за изпълнение на дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност - собствениците на сгради, подлежащи на задължително сертифициране, и собствениците на промишлени системи, подлежащи на задължително обследване за енергийна ефективност, въвеждането на Директива 2006/32/ЕО налага необходимостта в изпълнението на дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност, да бъдат включени и търговците с енергия.

Основна цел на Директива 2006/32/ЕО е повишаването на енергийната ефективност при крайните потребители чрез система от мерки и дейности за повишаване конкурентоспособността на икономиката, сигурността на енергийните доставки и опазването на околната среда като основни стълбове на политиката за устойчиво развитие. Във връзка с това директивата изисква страните членки да предприемат действия за подпомагане на енергийната ефективност при крайното потребление на енергия и да осигурят непрекъснат растеж и развитие на пазара на енергийните услуги, като по този начин допринесат за постигане целите на Лисабонската стратегия.

Повишаването на енергийната ефективност при крайните потребители е фактор за намаляване на първичното енергийно потребление и смекчаване вредното влияние на емисиите на въглероден двуокис и другите парникови газове, което води до предотвратяване на опасни промени в климата.

В изпълнение на посочените в директивата цели, Република България е задължена да приеме национална индикативна цел за енергийни спестявания в размер 9 на сто от размера на крайното енергийно потребление в обхвата на закона. Тази цел следва да бъде постигната в рамките на 9 години за периода от 2008 до 2016 г.

В чл. 2 от закона е посочена основната му цел - повишаване на енергийната ефективност чрез система от мерки и дейности при крайните потребители, търговците на енергия и лицата, осъществяващи дейности по пренос и разпределение на енергия, като основен фактор за устойчивото развитие. Посочената в чл. 2 цел и постигането на националната индикативна цел са развити в закона, както следва:

1. Предвижда се разработването и приемането на Национална стратегия за енергийна ефективност на Република България, която определя приоритетите на държавната политика и дългосрочните цели за енергийни спестявания за постигане конкурентоспособност на икономиката на страната, националните индикативни цели и средствата за тяхното достигане, насоките за достигане на националните индикативни цели, както и механизмите, стимулите и институционалните, финансовите и правните рамки за премахване на съществуващите пазарни пречки и недостатъци, които възпрепятстват ефективността при крайното потребление на енергия, и насоките за създаване на условия за развитието и насърчаването на пазара на енергийни услуги и предоставянето на други мерки за повишаване на енергийната ефективност при крайните потребители на енергия.

2. В изпълнение на Директива 2006/32/ЕО и въз основа на приоритетите, заложени в Националната стратегия за енергийна ефективност, е предвидено разработването на национални планове за действие за енергийна ефективност, които съдържат междинни индикативни и индивидуални цели за енергийни спестявания. Тези цели са разпределени между търговците с енергия и собствениците на сгради и промишлени системи. За изпълнение на задълженията на органите на изпълнителната власт и другите държавни органи в закона е предвидено разработването на планове и програми за енергийна ефективност от тези органи.

3. Прецизира се специалната уредба, свързана с управлението на енергийната ефективност, чрез въвеждането на допълнителни задължения за собствениците на сгради за планиране, изпълнение и отчитане на дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност.

4. Въвеждат се правни норми, свързани с регламентацията на предоставянето на енергийни услуги от физически или юридически лица - търговци с енергия. Услугите, извършвани от тези лица, имат за цел комбиниране на доставката на енергия с енергоефективни технологии и/или действия, водещи до проверимо, измеримо или оценимо повишаване на енергийната ефективност и/или спестяване на първични енергийни ресурси.

5. В закона се уреждат и финансовите инструменти, и икономическата организация на дейностите за повишаване на енергийната ефективност:
- доброволни споразумения, които имат за цел да насърчат намаляване потреблението на енергия чрез предоставяне на енергийни услуги и/или извършване на дейности и мерки за енергийна ефективност от търговците с енергия, и/или предприемане на съответните мерки от крайните потребители на енергия;
- договори с гарантиран резултат, които имат за цел извършването на дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност в сгради и/или промишлени системи, водещи до енергийни спестявания при крайните потребители на енергия; възстановяването на направената инвестиция и изплащането на дължимото на изпълнителя по този договор се извършва за сметка на реализираните икономии на енергия;
- удостоверения за енергийни спестявания, които имат за цел да докажат приноса на притежателя им в изпълнението на мерки за повишаване на енергийната ефективност и са основа за бъдещо въвеждане на пазарен механизъм за повишаване на енергийната ефективност чрез изпълнението на енергоефективни дейности и мерки;
- в съответствие с чл. 8, ал. 1, т. 1 и чл. 37, ал. 2 от закона е доразвита правната уредба за Фонд "Енергийна ефективност" в частта "подпомагане с финансови средства", като е предвидена правна възможност за правене на вноски за предоставяне на енергийни услуги от търговците с предмет на дейност, включващ търговия с енергия, пренос и/или разпределение на енергия във фонда.

В закона се предвижда и създаването на национална информационна система за състоянието на енергийната ефективност в Република България. Информацията от тази система е необходима за правилното планиране и осъществяване на планове и програми за подобряване на енергийната ефективност и за насърчаване и наблюдение на енергийните услуги и другите дейности и мерки за подобряване на енергийната ефективност.

Освен това информацията от системата служи за изготвяне на годишни анализи за състоянието на енергийната ефективност, включително изпълнението на индикативните цели, постигнатите резултати и изготвянето на докладите до Европейската комисия. Информацията ще бъде достъпна за всички крайни потребители на енергия.

В допълнение на вече въведените в изпълнение на Директива 2002/91/ЕО за енергийната ефективност на сградния фонд дейности и мерки по енергийна ефективност в сгради, в новия закон се предлага въвеждането и на задължителна периодична инспекция за енергийна ефективност на водогрейни котли и климатични инсталации в сгради.

Периодичната инспекция на котлите и климатичните инсталации, извършена от квалифициран персонал, спомага за поддържане на правилната им настройка в съответствие с техническата им спецификация, като този начин се обезпечава оптималната им ефективност от гледна точка на опазване на околната среда, сигурността на работата им и потреблението на енергия.

Чрез въвеждането на инспекцията за енергийна ефективност на водогрейните котли и климатични инсталации в сгради на практика се приключва процесът по въвеждане изискванията на Директива 2002/91/ЕО.

Като резултат от прилагането на досега действащия Закон за енергийната ефективност в новия закон е възприет нов подход при регламентиране на дейностите и мерките за повишаване на енергийната ефективност, както следва:
- Сертифицирането на сгради и тяхното обследване за енергийна ефективност са обособени в самостоятелен раздел в закона, като се предвижда тези дейности да бъдат уредени детайлно в общ подзаконов нормативен акт. Със закона в съответствие с Директива 2002/91/ЕО се въвежда ново наименование на сертификата за енергийна ефективност - сертификат за енергийни характеристики.
- Обследването за енергийна ефективност на промишлени системи се обособява също в самостоятелен раздел, като се предвижда извършването на тази дейност да се регламентира с отделна наредба.

Чрез предложeното отделяне на дейностите и мерките по енергийна ефективност в сгради от дейностите и мерките в промишлени системи се постига по-добра логическа последователност и се дава възможност за проследимост на тези процеси.

В съответствие с чл. 5 от Директива 2006/32/ ЕО в Преходните и заключителните разпоредби на закона е предвидено издаването на указания от изпълнителните директори на Агенцията по енергийна ефективност и Агенцията за обществени поръчки за задължително определяне и включване в документациите за участие в процедури за възлагане на обществени поръчки за доставка на оборудване и на превозни средства на критерии за минимализиране на разходите за срока на експлоатация на оборудването и за осигуряване на дългосрочна рентабилност.

Как ще рефлектира ЗЕЕ на пазара с недвижими имоти?

Според нас, няма да има ограничително действие на сделки с недвижими имоти в сегашния му вид до влизането в закон за въвеждане на пазарен механизъм за повишаване на енергийната ефективност чрез изпълнението на енергоефективни дейности и мерки, който се предвижда да се приеме в срок до 5 години от влизането в сила на Закона за енергийната ефективност, поради общите и непрецизни формулировки в него.

Пример:

Чл.21 от ЗЕЕ - При продажба на сграда или на части от нея продавачът предоставя на купувача оригинала на сертификата за енергийни характеристики на сградата - в случаите по чл. 20, ал. 1, или съответно оригинала на енергийния паспорт - в случаите по чл. 20, ал. 2.

Текстът е декларативен, не е задължителен, няма санкция за неизпълнение.

От друга страна чл. 21 визира само една от възможните сделки на разпореждане с правото на собственост – продажба. Извън действието на текста остава – учредяване право на ползване, замяна, дарение и т.н.

Ако имате въпроси, моля свържете се с нас

  прочети повече статии

Коментари от клиенти
Благодаря ви за добре свършената работа. Работих със Сергей Пеловски, който беше ненадминат ...
Двамата и Гергана и Ангел са истински професионалисти, те много ни помогнаха. Те приятно ни ...
От няколко месеца съм клиент на Bulgarian Properties. Свързах се с брокер г-н Стилиян Георгиев, ...
Разходете се из имотите с помощта на специално заснетите видеоклипове!
Вижте нашите пазарни анализи и прогнози!
Време за морски имот! Вижте най-добрите оферти от Слънчев бряг и района!
Вижте как ще помогнем за успешната продажба на вашия имот
Нашият екип от опитни юристи може да ви консултира по всякакви правни казуси
Последни Новини
Цените в имотния сектор ще забавят ръста си, прогнозират експерти

01/Юни/2017
investor.bg

През последната една година цените на имотите в София се опитват да се върнат на нива от 2008 г., макар очакванията да са темпът на нарастване на цените да се забавя. Това коментира Полина Стойкова, изпълнителен директор на Bulgarian Properties, по време на конференцията „Шумът на парите“.

Мнението й сподели изпълнителният директор на „Явлена“ Страхил Иванов, според когото през пос... прочети повече

Последни регионални новини
Главният архитект: София ще стане зелен град със запазен исторически център

22/Февруари/2017
http://www.investor.bg

София ще се развива като зелен град със запазен исторически център, заяви пред БНТ главният архитект на столицата арх. Здравко Здравков. Той посочи, че общинският съвет му е възложил да разработи визия за дългосрочното развитие на града.

Въпросът е как тази визия да се превърне в реалност. Трябва да се реши дали в бъдеще ще се използват неусвоени територии в рамките града или допъл... прочети повече

Знаете ли, че?
Жилищата в нов столичен небостъргач - от 2800 до 5200 евро/кв. м без ДДС

11/Май/2017
http://gradat.bg

Цените на жилищата в "Милениум Център" - огромният комплекс с три кули до НДК, варират от 2800 до 5200 евро/кв. м без ДДС. Имотите ще са общо 37 - по два на етаж, с площ между 231 и 260 кв. м (нетна площ + общи части), като на последните две нива е оформен мезонет (478 кв .м).

Досега с... прочети повече