СТАТИИ

Коментар на Закона за енергийната ефективност

БЪЛГЕРИАН ПРОПЕРТИС, Правен Отдел

Законът за енергийната ефективност е в сила от 14.11.2008 г., обнародван в ДВ. бр.98 от 14 Ноември 2008 г.

Законът за енергийната ефективност е разработен в съответствие с Директива 2006/3 2/ЕО за ефективността при крайното потребление на енергия и осъществяване на енергийните услуги и Директива 2002/91/ЕО за енергийната ефективност на сградния фонд.

Поставен е акцент върху повишаването на енергийната ефективност при крайното потребление на енергия и при предоставянето на енергийни услуги. Освен субектите, на които с отменения Закон за енергийната ефективност са вменени задължения за изпълнение на дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност - собствениците на сгради, подлежащи на задължително сертифициране, и собствениците на промишлени системи, подлежащи на задължително обследване за енергийна ефективност, въвеждането на Директива 2006/32/ЕО налага необходимостта в изпълнението на дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност, да бъдат включени и търговците с енергия.

Основна цел на Директива 2006/32/ЕО е повишаването на енергийната ефективност при крайните потребители чрез система от мерки и дейности за повишаване конкурентоспособността на икономиката, сигурността на енергийните доставки и опазването на околната среда като основни стълбове на политиката за устойчиво развитие. Във връзка с това директивата изисква страните членки да предприемат действия за подпомагане на енергийната ефективност при крайното потребление на енергия и да осигурят непрекъснат растеж и развитие на пазара на енергийните услуги, като по този начин допринесат за постигане целите на Лисабонската стратегия.

Повишаването на енергийната ефективност при крайните потребители е фактор за намаляване на първичното енергийно потребление и смекчаване вредното влияние на емисиите на въглероден двуокис и другите парникови газове, което води до предотвратяване на опасни промени в климата.

В изпълнение на посочените в директивата цели, Република България е задължена да приеме национална индикативна цел за енергийни спестявания в размер 9 на сто от размера на крайното енергийно потребление в обхвата на закона. Тази цел следва да бъде постигната в рамките на 9 години за периода от 2008 до 2016 г.

В чл. 2 от закона е посочена основната му цел - повишаване на енергийната ефективност чрез система от мерки и дейности при крайните потребители, търговците на енергия и лицата, осъществяващи дейности по пренос и разпределение на енергия, като основен фактор за устойчивото развитие. Посочената в чл. 2 цел и постигането на националната индикативна цел са развити в закона, както следва:

1. Предвижда се разработването и приемането на Национална стратегия за енергийна ефективност на Република България, която определя приоритетите на държавната политика и дългосрочните цели за енергийни спестявания за постигане конкурентоспособност на икономиката на страната, националните индикативни цели и средствата за тяхното достигане, насоките за достигане на националните индикативни цели, както и механизмите, стимулите и институционалните, финансовите и правните рамки за премахване на съществуващите пазарни пречки и недостатъци, които възпрепятстват ефективността при крайното потребление на енергия, и насоките за създаване на условия за развитието и насърчаването на пазара на енергийни услуги и предоставянето на други мерки за повишаване на енергийната ефективност при крайните потребители на енергия.

2. В изпълнение на Директива 2006/32/ЕО и въз основа на приоритетите, заложени в Националната стратегия за енергийна ефективност, е предвидено разработването на национални планове за действие за енергийна ефективност, които съдържат междинни индикативни и индивидуални цели за енергийни спестявания. Тези цели са разпределени между търговците с енергия и собствениците на сгради и промишлени системи. За изпълнение на задълженията на органите на изпълнителната власт и другите държавни органи в закона е предвидено разработването на планове и програми за енергийна ефективност от тези органи.

3. Прецизира се специалната уредба, свързана с управлението на енергийната ефективност, чрез въвеждането на допълнителни задължения за собствениците на сгради за планиране, изпълнение и отчитане на дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност.

4. Въвеждат се правни норми, свързани с регламентацията на предоставянето на енергийни услуги от физически или юридически лица - търговци с енергия. Услугите, извършвани от тези лица, имат за цел комбиниране на доставката на енергия с енергоефективни технологии и/или действия, водещи до проверимо, измеримо или оценимо повишаване на енергийната ефективност и/или спестяване на първични енергийни ресурси.

5. В закона се уреждат и финансовите инструменти, и икономическата организация на дейностите за повишаване на енергийната ефективност:
- доброволни споразумения, които имат за цел да насърчат намаляване потреблението на енергия чрез предоставяне на енергийни услуги и/или извършване на дейности и мерки за енергийна ефективност от търговците с енергия, и/или предприемане на съответните мерки от крайните потребители на енергия;
- договори с гарантиран резултат, които имат за цел извършването на дейности и мерки за повишаване на енергийната ефективност в сгради и/или промишлени системи, водещи до енергийни спестявания при крайните потребители на енергия; възстановяването на направената инвестиция и изплащането на дължимото на изпълнителя по този договор се извършва за сметка на реализираните икономии на енергия;
- удостоверения за енергийни спестявания, които имат за цел да докажат приноса на притежателя им в изпълнението на мерки за повишаване на енергийната ефективност и са основа за бъдещо въвеждане на пазарен механизъм за повишаване на енергийната ефективност чрез изпълнението на енергоефективни дейности и мерки;
- в съответствие с чл. 8, ал. 1, т. 1 и чл. 37, ал. 2 от закона е доразвита правната уредба за Фонд "Енергийна ефективност" в частта "подпомагане с финансови средства", като е предвидена правна възможност за правене на вноски за предоставяне на енергийни услуги от търговците с предмет на дейност, включващ търговия с енергия, пренос и/или разпределение на енергия във фонда.

В закона се предвижда и създаването на национална информационна система за състоянието на енергийната ефективност в Република България. Информацията от тази система е необходима за правилното планиране и осъществяване на планове и програми за подобряване на енергийната ефективност и за насърчаване и наблюдение на енергийните услуги и другите дейности и мерки за подобряване на енергийната ефективност.

Освен това информацията от системата служи за изготвяне на годишни анализи за състоянието на енергийната ефективност, включително изпълнението на индикативните цели, постигнатите резултати и изготвянето на докладите до Европейската комисия. Информацията ще бъде достъпна за всички крайни потребители на енергия.

В допълнение на вече въведените в изпълнение на Директива 2002/91/ЕО за енергийната ефективност на сградния фонд дейности и мерки по енергийна ефективност в сгради, в новия закон се предлага въвеждането и на задължителна периодична инспекция за енергийна ефективност на водогрейни котли и климатични инсталации в сгради.

Периодичната инспекция на котлите и климатичните инсталации, извършена от квалифициран персонал, спомага за поддържане на правилната им настройка в съответствие с техническата им спецификация, като този начин се обезпечава оптималната им ефективност от гледна точка на опазване на околната среда, сигурността на работата им и потреблението на енергия.

Чрез въвеждането на инспекцията за енергийна ефективност на водогрейните котли и климатични инсталации в сгради на практика се приключва процесът по въвеждане изискванията на Директива 2002/91/ЕО.

Като резултат от прилагането на досега действащия Закон за енергийната ефективност в новия закон е възприет нов подход при регламентиране на дейностите и мерките за повишаване на енергийната ефективност, както следва:
- Сертифицирането на сгради и тяхното обследване за енергийна ефективност са обособени в самостоятелен раздел в закона, като се предвижда тези дейности да бъдат уредени детайлно в общ подзаконов нормативен акт. Със закона в съответствие с Директива 2002/91/ЕО се въвежда ново наименование на сертификата за енергийна ефективност - сертификат за енергийни характеристики.
- Обследването за енергийна ефективност на промишлени системи се обособява също в самостоятелен раздел, като се предвижда извършването на тази дейност да се регламентира с отделна наредба.

Чрез предложeното отделяне на дейностите и мерките по енергийна ефективност в сгради от дейностите и мерките в промишлени системи се постига по-добра логическа последователност и се дава възможност за проследимост на тези процеси.

В съответствие с чл. 5 от Директива 2006/32/ ЕО в Преходните и заключителните разпоредби на закона е предвидено издаването на указания от изпълнителните директори на Агенцията по енергийна ефективност и Агенцията за обществени поръчки за задължително определяне и включване в документациите за участие в процедури за възлагане на обществени поръчки за доставка на оборудване и на превозни средства на критерии за минимализиране на разходите за срока на експлоатация на оборудването и за осигуряване на дългосрочна рентабилност.

Как ще рефлектира ЗЕЕ на пазара с недвижими имоти?

Според нас, няма да има ограничително действие на сделки с недвижими имоти в сегашния му вид до влизането в закон за въвеждане на пазарен механизъм за повишаване на енергийната ефективност чрез изпълнението на енергоефективни дейности и мерки, който се предвижда да се приеме в срок до 5 години от влизането в сила на Закона за енергийната ефективност, поради общите и непрецизни формулировки в него.

Пример:

Чл.21 от ЗЕЕ - При продажба на сграда или на части от нея продавачът предоставя на купувача оригинала на сертификата за енергийни характеристики на сградата - в случаите по чл. 20, ал. 1, или съответно оригинала на енергийния паспорт - в случаите по чл. 20, ал. 2.

Текстът е декларативен, не е задължителен, няма санкция за неизпълнение.

От друга страна чл. 21 визира само една от възможните сделки на разпореждане с правото на собственост – продажба. Извън действието на текста остава – учредяване право на ползване, замяна, дарение и т.н.

Ако имате въпроси, моля свържете се с нас

  прочети повече статии

Коментари от клиенти
Моите поздравления и най-добри пожелания за вас! BULGARIAN PROPERTIES – прекрасен екип! ...
Поздравления за прекрасния проект Vitosha View! Нямаме търпение да се нанесем и да станем част от ...
Наистина съм впечатлен: полезно, професионално и бързо. Покупка: селски имот в района на ...
Вижте нашите пазарни анализи и прогнози!
Разходете се из имотите с помощта на специално заснетите видеоклипове!
Френска резиденция на първа линия в курорта Лозенец!
Изгодни цени, отлични условия за зимен и летен туризъм! Купете имот сега!
Най-предпочитаният планински курорт от българските купувачи! Вижте нашите топ оферти
Последни Новини
Силен интерес към сделки с имоти по морето и в София

14/Юли/2017
http://profit.bg

Сключените сделки с имоти през второто тримесечие на 2017 г. в София, Варна и Бургас отчитат най-сериозен ръст спрямо година по-рано, става ясно от справка на Profit.bg на база данни от Агенцията по вписванията.

Повишението на сделките с имоти в Бургас е от 10.36%, докато в София и Варна се отчита ръст от респективно 8.95 и 5.95%.

Спад от около 10 на сто обаче има в ... прочети повече

Последни регионални новини
Мерки за енергийна ефективност на 10 жилищни сгради в гр. Добрич

17/Февруари/2017
http://focus-radio.net

Ясни са първите многофамилните жилищни сгради в Добрич, където ще бъдат приложени мерки за енергийна ефективност в рамките на Националната програма. Това съобщи зам.кметът „Икономическо развитие и европейски фондове“ Росица Йорданова, предаде кореспондентът на Радио „Фокус” – Варна. Одобрените сгради се намират на следните адреси: ЖК „Балик“ блокове 31 и 66, ЖК „Дружба“ блокове 4, 33, 36 и 39, бул... прочети повече

Знаете ли, че?
10 небостъргача ще има София след няколко години

20/Юли/2017
dnes.dir.bg

Високите сгради ще са пръснати из целия град. С цели 10 небостъргача може да се сдобие София в следващите няколко години.

Проектите са на различен етап – някои са почти готови, други се строят или имат разрешително, минали са през одобрение от Столичния общински съвет или пък са все ощ... прочети повече