СТАТИИ

Големият магазин идва по-малък и по-близо

Христо Николов, в. Труд, 29.02.2012

По всичко изглежда, че огромните халета на хипермаркетите ще имат все по-малко нещо общо с бъде¬щето на търговията с по¬требителски стоки у нас.

От края на 2010 г. почти всички големи вериги магазини преориентираха плановете си за развитие. И ако преди това откриваха хипермаркети с големина над 2500 квадратни метра, разположени главно в покрайнините на населените места, напоследък новите им обекти са все по-близо до домовете на потребителите. И са все по-малки. Те стават все по-пряка конкуренция на малките квартални магазинчета, които някак си оцеляха десет години след началото на наплива на големите търговски вериги.

Засилваща се тенденция

Тенденцията стана видима през втората половина на миналата година и по всичко личи, че ще продължи с пълна сила и през тази. Още повече, че не се задава увеличаване на потреблението. Т.е. всеки търговец може да повиши своя оборот, разчитайки не толкова на разрастване, а на вътрешно преструктуриране на мрежата си.

„Била" например се настанява трайно в метростанциите и започна да открива магазини с размери доста под обичайните. Ако първите й хипермаркети в столицата и в страната са с площ, доближаваща 3000 квадратни метра, новите й магазини в столицата - на „Раковски", в метростанцията на СУ и на Централна гара, са с площ около 500 квадрата. Дори типичните заверигата хипермаркети напоследък очевидно се стесняват - част от тях се отдават под наем на търговци на потребителска техника, на телеком оператори и на други търговци.

„По принцип бихме искали да се развиваме навсякъде в страната. Въпросът е дали условията като покупателност, търсене, възможност за подходящи локации го позволяват. Нямаме ограничения във формата на супермаркетите, но все пак в последните 2 години повечето от обектите ни са до 1200 кв. метра", коментираха от австрийската верига. В момента тя има 86 супермаркета в страната. Целта й е общият брой на магазините възможно най-бързо да надхвърли 100, като за тази година са планирани поне девет нови обекта.

Според търговци процесът на намаляване на размерите на магазините, от една страна, се обуславя от факта, че подходящите терени край населените места се поизчерпаха. А от друга страна, там, където те искат да се настанят - в центровете на градовете и в гъсто населените жилищни комплекси, е почти невъзможно да се намерят големи сгради или големи свободни парцели.

Малките формати са и отговор на една тенденция, която трайно промени пазара на хранителни стоки през 2010-2011 г. Тогава в България навлязоха дискаунтър веригите.

Началото на промяната

„Лидл" например само за около година и половина изгради 55 обекта (част от тях придобити от закупената от нея германска верига „Плюс"). В отговор на това на работещите тук от дълги години вериги магазини не само им се наложи да правят по-агресивни промоции, но и да оптимизират мрежата си.

Самата „Лидл" ще продължи да навлиза устремно на пазара - през тази година ще открие около 15 нови обекта. Търсените от нея помещения не са само с големината на хипермаркети. Когато става въпрос за наемане, а не за купуване на търговска площ, „Лидл" е склонна да се настани и на 800 квадрата.

От компанията официално коментираха тенденцията така: „Решенията за избор на локация са комплексни. Важни критерии за избора ни са удобството за нашите клиенти и по-доброто позициониране от директен конкурент. Ако тези критерии са изпълнени, бихме се позиционирали и с нестандартен магазин с по-малка от обичайната търговска площ или по-малко паркоместа. Това ни прави гъвкави в търсенето на топместа в централни градски части."

Обикновено се гледа мястото да е с интензивен трафик, независимо че може и да не се намира в централната градска част. Другото условие е да има лесен достъп за колите за зареждане. Компромис почти винаги се прави с местата за паркиране на клиентите - такива, особено в столицата, се намират рядко.

Смяна на стратегията

Оптимизирането на мрежата от магазини не означава само откриване на нови обекти. „Пикадили" например закрива през тази година 6 магазина в различни градове, като 5 от тях са сравнително големи супермаркети. Единият е от формата „Пикадили Експрес", който веригата започна да развива преди три години. Но в същото време през тази година предстои да отворят врати нови 12 малки магазина „Пикадили".

Дори веригата „Метро", чиито първи хипермаркети, открити в България преди повече от 12 години, имаха площ от около 8000 - 10 000 квадрата, започна да разкрива малки обекти из цялата страна под името „Моят магазин". Техният брой в момента е около 850.

„Аз не бих казал, че възможностите на големите хипермаркети са се изчерпали. Просто новите икономически условия изискват да сме максимално близо до потребителите и да осигурим максимални удобства", каза директорът на „Метро България" Емилиян Абаджиев. Първоначално немската верига опитва новия формат в Румъния, където дава старт на магазините „Метро компакт". В България подходът е да се търсят собственици с готови помещения, на които правата да продават под марката се дават с договори за франчайз.

Същия подход за откриване на все по-малки обекти има и френската верига „Карфур", която стъпи на българския пазар цяло десетилетие след „Метро". Тя вече има 5 хипермаркета в Бургас, София, Варна, Пловдив и Русе. Но последните й три обекта в столицата, открити през втората половина на 2011 г. и в началото на 2012 г., са с площ между 600 и 1200 квадратни метра. Единият от тях е в помещенията на бившето кино „Култура" на площад „Славейков" в столицата.

Останалите вериги магазини също не са прекратили плановете си за разрастване. „Фантастико" например планира три нови обекта само в столицата, два от които се вместват в категорията на „удобния магазин набли¬зо". Литовската верига „Максима", позната с търговската марка „Т-Маркет", планира 14 нови обекта. Макар да няма информация за размера им, повече от ясно е, че и те ще бъдат разположени близо до крайния потребител.

  прочети повече статии

Коментари от клиенти
Уважаема Татяна, ние сме много благодарни за помощта и комуникацията с нас! Желаем ви успех, щастие ...
След като купих къща в село близо до Пловдив през март 2009 г. бих искала да благодаря на Лора и ...
Приемете моите най-сърдечни пожелания за рождения ви ден. Пожелавам непрестанно развитие на фирмата ...
Не губете време за оглед! Организирайте оглед на имоти по Skype!
Вижте как ще помогнем за бързата продажба на вашия имот
Пълен набор от имуществени и всякакви други типове застраховки
Последни Новини
С 12% средно са поскъпнали жилищата в София

15/Март/2017
dnes.bg

С 12% средно до 1000 евро на квадратен метър са поскъпнали жилищата в София през 2016 година, отчете Сдружението на брокери на имоти. Заместник-председателят на сдружението Илиана Василева прогнозира ново плавно увеличение на цените на апартаментите в столицата с до 10% и достигане на средни стойности от 1100 евро кв./м в града през настоящата година.

Според нея рекордно ниските лих... прочети повече

Последни регионални новини
Главният архитект: София ще стане зелен град със запазен исторически център

22/Февруари/2017
http://www.investor.bg

София ще се развива като зелен град със запазен исторически център, заяви пред БНТ главният архитект на столицата арх. Здравко Здравков. Той посочи, че общинският съвет му е възложил да разработи визия за дългосрочното развитие на града.

Въпросът е как тази визия да се превърне в реалност. Трябва да се реши дали в бъдеще ще се използват неусвоени територии в рамките града или допъл... прочети повече

Знаете ли, че?
Forton: Очакват се сделки при офисите и търговските площи

03/Февруари/2017
Капитал Daily, бр.19, 02.02.2017

Изминалата 2016 г. е била особено силна за бизнес имотите с повече сделки с офисни и индустриални площи, лек ръст на наемите и активен пазар на земя и инвестиционни активи. Това показва анализът на консултантската компания Forton, представен на пресконференция в сряда. Според експертите има всички пр... прочети повече