статии

СТАТИИ

Големият магазин идва по-малък и по-близо

Христо Николов, в. Труд, 29.02.2012

По всичко изглежда, че огромните халета на хипермаркетите ще имат все по-малко нещо общо с бъде¬щето на търговията с по¬требителски стоки у нас.

От края на 2010 г. почти всички големи вериги магазини преориентираха плановете си за развитие. И ако преди това откриваха хипермаркети с големина над 2500 квадратни метра, разположени главно в покрайнините на населените места, напоследък новите им обекти са все по-близо до домовете на потребителите. И са все по-малки. Те стават все по-пряка конкуренция на малките квартални магазинчета, които някак си оцеляха десет години след началото на наплива на големите търговски вериги.

Засилваща се тенденция

Тенденцията стана видима през втората половина на миналата година и по всичко личи, че ще продължи с пълна сила и през тази. Още повече, че не се задава увеличаване на потреблението. Т.е. всеки търговец може да повиши своя оборот, разчитайки не толкова на разрастване, а на вътрешно преструктуриране на мрежата си.

„Била" например се настанява трайно в метростанциите и започна да открива магазини с размери доста под обичайните. Ако първите й хипермаркети в столицата и в страната са с площ, доближаваща 3000 квадратни метра, новите й магазини в столицата - на „Раковски", в метростанцията на СУ и на Централна гара, са с площ около 500 квадрата. Дори типичните заверигата хипермаркети напоследък очевидно се стесняват - част от тях се отдават под наем на търговци на потребителска техника, на телеком оператори и на други търговци.

„По принцип бихме искали да се развиваме навсякъде в страната. Въпросът е дали условията като покупателност, търсене, възможност за подходящи локации го позволяват. Нямаме ограничения във формата на супермаркетите, но все пак в последните 2 години повечето от обектите ни са до 1200 кв. метра", коментираха от австрийската верига. В момента тя има 86 супермаркета в страната. Целта й е общият брой на магазините възможно най-бързо да надхвърли 100, като за тази година са планирани поне девет нови обекта.

Според търговци процесът на намаляване на размерите на магазините, от една страна, се обуславя от факта, че подходящите терени край населените места се поизчерпаха. А от друга страна, там, където те искат да се настанят - в центровете на градовете и в гъсто населените жилищни комплекси, е почти невъзможно да се намерят големи сгради или големи свободни парцели.

Малките формати са и отговор на една тенденция, която трайно промени пазара на хранителни стоки през 2010-2011 г. Тогава в България навлязоха дискаунтър веригите.

Началото на промяната

„Лидл" например само за около година и половина изгради 55 обекта (част от тях придобити от закупената от нея германска верига „Плюс"). В отговор на това на работещите тук от дълги години вериги магазини не само им се наложи да правят по-агресивни промоции, но и да оптимизират мрежата си.

Самата „Лидл" ще продължи да навлиза устремно на пазара - през тази година ще открие около 15 нови обекта. Търсените от нея помещения не са само с големината на хипермаркети. Когато става въпрос за наемане, а не за купуване на търговска площ, „Лидл" е склонна да се настани и на 800 квадрата.

От компанията официално коментираха тенденцията така: „Решенията за избор на локация са комплексни. Важни критерии за избора ни са удобството за нашите клиенти и по-доброто позициониране от директен конкурент. Ако тези критерии са изпълнени, бихме се позиционирали и с нестандартен магазин с по-малка от обичайната търговска площ или по-малко паркоместа. Това ни прави гъвкави в търсенето на топместа в централни градски части."

Обикновено се гледа мястото да е с интензивен трафик, независимо че може и да не се намира в централната градска част. Другото условие е да има лесен достъп за колите за зареждане. Компромис почти винаги се прави с местата за паркиране на клиентите - такива, особено в столицата, се намират рядко.

Смяна на стратегията

Оптимизирането на мрежата от магазини не означава само откриване на нови обекти. „Пикадили" например закрива през тази година 6 магазина в различни градове, като 5 от тях са сравнително големи супермаркети. Единият е от формата „Пикадили Експрес", който веригата започна да развива преди три години. Но в същото време през тази година предстои да отворят врати нови 12 малки магазина „Пикадили".

Дори веригата „Метро", чиито първи хипермаркети, открити в България преди повече от 12 години, имаха площ от около 8000 - 10 000 квадрата, започна да разкрива малки обекти из цялата страна под името „Моят магазин". Техният брой в момента е около 850.

„Аз не бих казал, че възможностите на големите хипермаркети са се изчерпали. Просто новите икономически условия изискват да сме максимално близо до потребителите и да осигурим максимални удобства", каза директорът на „Метро България" Емилиян Абаджиев. Първоначално немската верига опитва новия формат в Румъния, където дава старт на магазините „Метро компакт". В България подходът е да се търсят собственици с готови помещения, на които правата да продават под марката се дават с договори за франчайз.

Същия подход за откриване на все по-малки обекти има и френската верига „Карфур", която стъпи на българския пазар цяло десетилетие след „Метро". Тя вече има 5 хипермаркета в Бургас, София, Варна, Пловдив и Русе. Но последните й три обекта в столицата, открити през втората половина на 2011 г. и в началото на 2012 г., са с площ между 600 и 1200 квадратни метра. Единият от тях е в помещенията на бившето кино „Култура" на площад „Славейков" в столицата.

Останалите вериги магазини също не са прекратили плановете си за разрастване. „Фантастико" например планира три нови обекта само в столицата, два от които се вместват в категорията на „удобния магазин набли¬зо". Литовската верига „Максима", позната с търговската марка „Т-Маркет", планира 14 нови обекта. Макар да няма информация за размера им, повече от ясно е, че и те ще бъдат разположени близо до крайния потребител.

  прочети повече статии

Коментари от клиенти
Поздравления! 10 години на международния пазар - това е сериозно. ...
Бих искал да благодаря на BULGARIAN PROPERTIES и особено на Сергей Пеловски за съдействието при ...
Продадохме своя имот и продажбата беше чрез BULGARIAN PROPERTIES. Димитър от офиса в Созопол, който ...
Не губете време за оглед! Организирайте оглед на имоти по Skype!
Изгодни цени, отлични условия за зимен и летен туризъм! Купете имот сега!
Пълен набор от имуществени и всякакви други типове застраховки
София Норт Парк е най-изгодното ни предложение - ново строителство до метростанция и на метри от Северния парк!
Време за морски имот! Вижте най-добрите оферти от Слънчев бряг и района!
Последни Новини
Vitosha View - Сграда В достигна кота било

12/Октомври/2017
BULGARIAN PROPERTIES

Бихме желали да ви информираме, че сграда B също достигна Кота било. Изпълнението на грубия строеж е изцяло завършено. Сградата е с цялостно завършен обратен насип. Зидариите са завършени на 60%. Стартирано е изпълнение на плътни части по бордове и тераси.

Сграда C: Изпълнението на грубия строеж на Сграда C е изцяло завършено. Сградата е с цялостно завършен обратен насип. Зидариите ... прочети повече

Последни регионални новини
Бум на разрешителни за строеж на жилищни сгради в Пловдив

14/Август/2017
Plovdiv24.bg

През второто тримесечие на 2017 г. общинските администрации на територията на област Пловдив са издали разрешителни за строеж на 245 жилищни сгради с 1 411 жилища в тях и със 176 864 кв. м разгъната застроена площ (РЗП), на 7 административни сгради с 1 695 кв. м РЗП и на 244 други сгради със 153 242 кв. м РЗП.

Спрямо предходното тримесечие издадените разрешителни за строеж на жилищ... прочети повече

Знаете ли, че?
Търговските площи вече не достигат

11/Септември/2017
24 часа, бр.247, 11.09.17, с.2+3

Преди няколко месеца магазин в така наречения софийски бермудски триъгълник е бил нает от известна модна марка срещу рекордните 100 евро на квадратен метър месечно, съобщиха източници от пазара.Става въпрос само за една сделка за по-скоро малко помещение. Иначе средната стойност на наемите в този пер... прочети повече