Основателите на BULGARIAN PROPERTIES - Никола Стоянов и Михаил Чобанов в интервю за Forbes България

2013-03-04

Никола Стоянов и Михаил Чобанов откриват проста формула за успех в кризата - диверсификация на бизнеса.

В началото на 2003 г. спестяванията на Михаил Чобанов се стопяват: и то в най-неподходящия момент. Бизнесът с продажбата на имоти на англичани, които е започнал няколко месеца по-рано със своя съдружник Никола Стоянов не върви - двамата нямат нито една сключена сделка. Затова Чобанов решава да изкара малко бързи пари по един от начините, до които често прибягва по време на студентските си години - да работи във ферма за ягоди в Англия.

И тогава късметът им се усмихва. „Точно преди да си платя самолетните билети, с извадена вече виза и със събран багаж, направихме първата сделка с няколко апартамента в Банско. Перфектната първа сделка!”, казва 38-годишният Чобанов, съсобственик в агенцията за имоти BULGARIAN PROPERTIES и строително-предприемаческата „Чобанов и Стоянов”. Чобанов бързо забравя плановете си за Англия и вместо това с комисионата от сделката купува кола, с която заминава за Черноморието, за да търси имоти, подходящи за продажба на чужденци. „Разбира се, колата ме изостави на първите километри след София. Прехвърлих се на такси, продължих към морето - казва Чобанов, който по онова време прекарва месеци огледи на имоти по морето. - Интересът беше голям, конкуренцията беше рехава и съответно сделките не закъсняха. Тогава се случваха и дни, в които правехме по 5 продажби дневно.”

По време на големия икономически бум - периода между 2004 и 2007 г. - англичаните се надпреварваха да инвестират в евтини български имоти. Но през последните години това се е променило. В годините преди кризата англичаните са формирали около 90% от клиентите на Михаил Чобанов и Никола Стоянов. Но собствената им оценка числото се е свило до около 5%. Затова те са се насочили към руския пазар, откъдето идват повечето купувачи, въпреки че - отново по тяхна оценка - това не е единственият им източник на приходи и през последните 2 години са работили с клиенти от 64 страни. („Сигурен съм, че няма друга компания в България, която да е работила с клиенти от толкова много държави”, казва Чобанов.)

„Никога не сме искали да се развиваме само в едно направление. Инвестирали сме изключително много средства и време, за да се развиваме на всички пазари”, казва Никола Стоянов, който се запознава с Михаил Чобанов на бригада в английския град Кент, където двамата - тогава студенти – берат ягоди. В края на 90-те Стоянов започва бизнес с туристически резервации по интернет за чужденци и забелязва, че има голям интерес на англичани към покупката на български имоти. Решава да оползотвори познанството си с Чобанов, който завършва право в Бургаския свободен университет, като го покани като съдружник в общ бизнес за продажба на имоти на чужденци. По това време Чобанов окончателно се е отказал да гради кариера в специалността си - „Аз се бях отказал от сигурната си кариера на държавна работа в област та на правото. Реших, че няма да работя за заплата”, казва той. Така двамата съдружници създават BULGARIAN PROPERTIES, разчитайки, че опитът в комуникацията с англичани ще им помогне да развият посредническия си бизнес.

Идеята се оказва много добра. По това време интересът на англичаните към евтините имоти в България се пробужда, а това позволява на двамата съдружници бързо да изграждат мрежа от офиси в цялата страна. Или, както я нарича Чобанов, „нашата малка империя". Започват да откриват офиси в чужбина, да посещават изложения в търсене на клиенти. По време на големия икономически бум - периода между 2004 и 2007 г. - англичаните купуват имоти в България в няколко основни направления - ваканционни имоти, регулирани парцели и селски къщи. Нишата на селските къщи се оказва успешна, въпреки че първоначално има известни съмнения за нея. „В началото аз не исках да продаваме селски къщи, а Михаил ме убеждаваше в противното", казва Никола Стоянов.

Съдружниците откриват през 2004 г. строително-предприемаческа фирма, която инвестира във ваканционни имоти и след това ги продава. Инвестират в комплекс от затворен тип в черноморското село Кошарица близо до Слънчев бряг. Бизнесът потръгва веднага. До края на 2005 г. са продадени 250 апартамента от комплекса. През януари 2006 г. съдружниците продават още 85 апартамента на зелено в Банско. Година по-късно регистрират търговска марка „Лукс имоти", под която посредничат за сделки със скъпи имоти. „Марката се превърна в любима за състоятелните българи и днес тя продължава да постига добри успехи, въпреки неблагоприятните условия за луксозния пазар на имоти”, казва Никола Стоянов.

През 2008 г. пазарът бавно, но сигурно замръзва - независимо че същата година BULGARIAN PROPERTIES е декларирала рекордни приходи от 7 млн. лв. според Търговския регистър. Строителният им бизнес усеща пръв удара, след като двамата съдружници се оказват собственици на няколко незавършени сгради. „Наложи ни се да завършим няколко сгради на мускули”, казва Стоянов.

Пазарът рухва и Стоянов и Чобанов са принудени да продават на силно занижени цени. „Това, което продавахме в Банско преди 2008 г. за 1650 евро на кв.м, го доразпродадохме през последните 3 години на цени от 400-500 евро на квадрат с цел да си осигурим финансов ресурс за новите проекти”, казва Чобанов.

През последните две години след известно затишие двамата съдружници отново са започнали да инвестират в строителство. През 2011-а инвестират в няколко бутикови вили в средиземноморски стил до Слънчев бряг.

„Пазарът сега иска такива неща – по-специални, по-елитни”, казва Стоянов. През 2012 г. приключва строежът на резиденция в столичния квартал Лозенец, която наричат „най-луксозната ни досега сграда”. За тази година са предвидени няколко проекта, един от които - 6 нискоетажни сгради в близост до морето - вече е започнал да се изгражда. И те са оптимисти за тях, въпреки че през тежките 2009 и 2010 г. са поели сериозни загуби, както всъщност и целият строително-предприемачески бизнес.

„Няма какво да се правим на велики. Имахме голяма доза късмет. Озовахме се на точното място, в правилното време, с точните познания - казва Никола Стоянов. - Другото, разбира се, беше много работа”.

  прочети повече статии

Споделете
AMur Residence - луксозна сграда на ул. Мур, до бул. България
AMur Residence материализирала идеята за модерно градско жилище: луксозно изпълнение, функционалност и удобство, спокойствие и сигурност, зелена околна среда и комуникативно местоположение
Вижте още