Основният купувач в курортите - българинът

2017-07-13   |  24 часа, бр.186

Хората имат доста различни представи за това какво е хубава и приятно прекарана ваканция. За някои жители на големия град може да няма нищо по-хубаво от това да си купят малка къща в балканско село и да се опитват да произведат собствени зеленчуци. За други притежаването на апартамент в близост до ски пистите в Банско е крайно належащо, защото прекарват там всеки свободен миг и хотелите са им омръзнали. У нас, когато се говори за пазар на ваканционни имоти, обикновено се имат предвид основните морски и планински курорти. Но в най-голямата световна търсачка за ваканционни имоти - themovechannel.com. едно от всеки пет запитвания за покупка на имот в България се отнася до Велико Търново.

И не става въпрос за съвсем нищожен дял от всички запитвания. По последни данни България заема почетното десето място в света по брой запитвания за имот. 1,34% от всички запитвания се отнасят за България. САЩ водят с 8,44%.

Това, че у нас никой не забелязва опашки от чужденци, купуващи апартаменти и къщи. е отделен въпрос. Пазарът ни е твърде малък и не предлага нещо, което да смае въображението на чужденците. А и най-вероятно по-подробното търсене показва на кандидатите, че страната ни няма добра инфраструктура и че обществените услуги не са на висота.

И все пак пазар на ваканционни имоти в България има. През периода януари-март 2017 година например само в района на Несебър, който обхваща и Слънчев бряг, Равда, Св. Влас и Ахелой, е имало 502 имотни сделки.

Не могат да се сравняват с 1255-те сделки през първото тримесечие на 2008 година, но пък оттогава измина много време и се случиха твърде много неща. През 2009-2012 година този пазар се беше сринал. Там имотният балон се оказа прекалено надут с обещания за бързи печалби от отдаването на имотите под наем. Говореше се за 10% възвръщаемост на инвестицията и дори повече и стотици и дори хиляди чужденци купуваха къщи и апартаменти в Банско, Боровец, по морето. До 2012-2013 година най-щастливите от тях успяха да ги разпродадат. Реално пазарът на ваканционни имоти в България започна да се възстановява през 2014 година, а през 2016 година вече имаше осезаемо нарастване на броя на сделките. И то въпреки започналия още през 2015 година отлив на руските купувачи.

„В момента българите вече съставляват 50% от купувачите на имоти в най-големите ни морски и ски курорти, а в някои от тях те са и основните купувачи. Това са морските курорти на юг от Бургас, планинските Боровец и Пампорово и балнеокурортите начело с Велинград“, твърди шефката на „Бългериън пропъртис“ Полина Стойкова. В същото време кръгът от националности непрекъснато се разширява. От миналата година например се забелязва засилване на интереса на купувачи от съседни страни и страни от бившия социалистически блок като Гърция, Румъния, Сърбия, Македония, Украйна. Чехия, Молдова, както и от различни европейски страни.

Северът и Югът

Както на много други места по света Северът се отличава по нещо от Юга. По Българското Северно Черноморие например не е имало руски купувачи в такива мащаби, както по Южното и техният отлив се усеща по-слабо.Балчик например от няколко години насам е много популярен за български купувачи, също и курортът Св. св. Константин и Елена. Златни пясъци привлича многобройни националности, сред които британци, израелци, руснаци, ливанци и др.

Колкото по на юг се отива, толкова повече сред купувачите преобладават българи
Освен това имотните брокери отбелязват, че бюджетите за покупка на ваканционни имоти по Северното Черноморие са по-високи, отколкото на юг. Например средната цена на закупените ваканционни имоти в Св. св. Константин и Елена и в Златни пясъци е 78 000 евро, в Бяла е 40 000 евро, а в Слънчев бряг - около 32 000 евро.За проектите, които са се ориентирали само и единствено към руските купувачи, настъпват тежки времена, защото те трудно биха се адаптирали към изискванията на останалите участници на пазара. Освен това самите руснаци, които все пак търсят имоти в България заради частичното възстановяване на рублата, вече се ориентират към градски жилища, в които да останат за постоянно, а не към имоти в затворени комплекси, отдалечени от социална и културна инфраструктура.

Движение в цените на ваканционните имоти по морето това лято почти не се забелязва. Средната цена, на която се реализират сделки в Слънчев бряг през първото и през второто тримесечие на 2017 г., е 530 евро на квадратен метър. Само в някои висок клас хотелски комплекси могат да стигнат до 750-800 евро. Средната цена на закупените апартаменти в Созопол е 600 евро на кв.м., като цените започват от около 500 евро и достигат нива до 1600-1800 евро, но това се отнася само за топкомплексите по Южното Черноморие. Основните тенденции в планинските ни ски курорти са почти същите.

През 2016 година бе отбелязан 40-процентен ръст на годишна база на продажбите на ваканционни апартаменти в основните ни ски курорти. Само че най-съществената причина беше, че предишната 2015 година бе твърде слаба и сравнението тръгва от ниска база.Като цяло в планинските ни курорти тази година няма съществени изменения по отношение на цените и купувачите. Средната цена на продадените апартаменти в Банско например през първото тримесечие е 370 евро на квадратен метър, а през второто - 360 евро, при 366 евро за цялата 2016 година. Средната обща покупна цена е 25 200 евро при 24 700 евро миналата година. Тези цени обаче са най-ниските. В Банско има и топкомплекси, в които цените стартират от 450 евро на квадратен метър и тази година при този клас имоти има тенденция на леко нарастване на цените. Боровец продължава да е най-скъпият ни ски курорт по отношение на имотите. Една от причините е, че там има много по-малки възможности за ново строителство. Средната цена през второто тримесечие на сделките в Боровец е 600 евро за квадратен метър, при 595 евро през миналата година. В Пампорово средната цена за второто тримесечие е 340 евро и няма съществено изменение в сравнение с миналата година.

Разликата в цените между имоти в един и същ курорт понякога е значителна и зависи от това къде се намира жилището - в хотелски тип ваканционен комплекс или в обикновен комплекс. Вторият тип имоти имат характеристиката на жилищен имот и е естествено да са по-евтини. Защото в другите има редица екстри като рецепция и поддръжка, често те са проектирани да работят като хотели и имат натрупан опит в тази дейност.Освен в цените, разликата е и в таксите за поддръжка и най-важното - потенциала на хотелските апартаменти да бъдат отдавани под наем и да генерират доходност.

По данни на агенция Arco Real Estate над 90% от запитванията за покупка на ваканционен имот у нас се отнасят до ниския сегмент от пазара - апартаменти на стойност до 30 000 евро. Това са и преобладаващата част от покупките на българи. В същото време обаче се увеличават макар и бавно вложенията във ваканционни имоти с инвестиционна цел. Напоследък все повече строителни предприемачи предлагат на купувачите и договори за управление на имотите им в тяхно отсъствие, като гарантират доходност до около 5-6% за определен период от време. Има и много фирми, които както преди години предлагат управление на имота срещу процент от доходността. Разликата е, че никой не обещава доходност от 10 и повече процента. А и едва ли някой би повярвал в такива цифри.


Вижте нашите топ морски имоти


Вижте имоти в планинските курорти


  прочети повече статии

Сподели
Морска резиденция Belle Epoque в Лозенец
Елитна морска резиденция на първа линия на плажа в Лозенец. Напълно завършена и функционираща, с луксозни апартаменти от най-висок клас. Вижте последните 7 налични жилища за продажба.
Вижте още
Borovets Gardens 2 - втора фаза на популярния комплекс
Почувствайте се у дома в Боровец! Изберете своя ваканционен дом във втората фаза на популярния комплекс BOROVETS GARDENS! Стартирало строителство, налични разнообразни апартаменти на атрактивни цени.
Вижте още

Изпратете запитване

Намерете вашия имот при максимален избор
Изберете каква маркетингова комуникация желаете да получавате от нас: