Продажбата на бизнеси в България
В своя сутрешен уикенд блок TV7 коментира темата за продажбата на бизнеси в България, за това кога е изгодно един собственик да си продаде бизнеса и кога е добре да се купи бизнес.
В света от години съществуват посреднически агенции, които се занимават с изкупуване на бизнеси. Оказва се, че ги има и у нас, макар да са малко и услугите им все още да не популярни освен в тесни кръгове. В тези агенции консултация можете да намерите в областта на счетоводството и финансите, юристи, специалисти по реклама и маркетинг, както и експерти по човешките ресурси.
Причината този тип фирми у нас да не са особено разпространени се състои в това, че на тях се гледа по-скоро като на брокери, които осъществяват посредническа услуга и не се оценяват множеството съпътстващи дейности, които изпълняват консултантите.
Според експерти съществуват три категории компании, които се ползват посредническите агенции за да продадат бизнеса си. В първия случай това са фирми, които са част от някакви професионални инвеститори, било то физически лица или част от мултинационални компании. Те могат да решат в даден момент, че не виждат перспектива в този бизнес или решават да се концентрират в друга дейност. Такива у нас бяха сделките с "Kamenitsa" и "Американ стандарт". Вторият случай е при пенсиониране на собственика на дадена компания, той се отказва от бизнеса си, а третата категория са на компании, които вече изпитват трудности да се справят и се налага да се откажат от дейността си.
Благодарение на подобен тип сделки освен с луксозен хотел, човек вече може да се сдобие и с туристическа агенция, завод за рециклиране на хартия, верига от аптеки и дори PR-агенция с над 10-годишен опит.
Според Полина Стойкова – директор на консултантската фирма BusinessForSale.bg - може би заради това, че кризата удари първо строителния сектор и имотния пазар, в последните години се оферират доста хотели, проекти за застрояване на парцели за комплекси и друг тип строителство, а напоследък има и доста оферти за продажба на бизнеси като ресторанти, заведения и барове. Има и оферти от леката промишленост – мебелни фабрики, текстилни фабрики, оферти в хранителния бизнес и др. Според Полина Стойкова това вероятно означава, че това са и отраслите, където кризата е доста осезаема, като това със сигурност се отнася за сферата на туризма, имотите и бизнес имотите. Но например в сферата на заведенията и ресторантьорството се оформя тенденция, според която собствениците на тези бизнеси най-често ги продават, защото планират да заминават или да се местят в чужбина.
Този вид услуги все още са в начален стадии на развитие, особено що се отнася до средния и малък бизнес. BusinessForSale.bg е специализирана в този тип бизнеси, тъй като вече има нужда от такъв тип вторичен пазар на бизнеси, за да може един предприемач или семейство, които са създали бизнес, да могат да го реализират без значение от неговия размер.
Практиката показва, че успешната формула е да се продаде един бизнес в готов вариант. От гледна точна на това, че първо базата вече е изградена, второ - той разполага със съответните разрешителни, т.е. със съответният статут, за който ще се използва. Това е едни огромен плюс, за човек, който стартира бизнес, тъй като спестява задължителното време, което се отделя за формалностите. От тази гледна точка продажбата на бизнес е далеч по-удачно от наемането на едно празно помещение, твърдят експерти.
Според експерти най-голямо е предлагането на бизнеси в сферата на строителството и недвижимите имоти, тъй като кризата засегна главно тези сектори. А най-търсени за купуване са бизнеси, които предлагат производство на продукт за износ. Хората не бива да се притесняват да пускат оферти за продажба на бизнес или дял, но преди това трябва да подготвят удачен план за развитие на дейността от страна на купувача. Ако не могат да изготвят такъв сами, е хубаво да се обърнат към специалисти.
Разгледайте всички наши оферти на бизнеси за продажба и под наем
Гледайте интервюто с Полина Стойкова:
Get the Flash Player to see this player.
прочети повече статии