Контакти Контакти
0
Здравейте,
Любими имоти (0)
Запазени търсения
Избрани за Вас
Известия
Абонаменти
Настройки
Изход
Затвори

Потреблението най-после се събужда

2013-11-13   |  Мениджър, бр.11, ноември 2013

Макар икономиката ни все още да не е излязла от схватката на кризата, все по-отчетливо се открояват сигнали на раздвижване на търговията. Заетостта, доходите и депозитите бележат слаб растеж, лошите кредити намаляват, песимизмът в нагласите на хората отстъпва. Това показва изследване на ИПИ, оповестено в началото на октомври.

Увеличените доходи на населението доведоха до повишение на оборотите в магазините през август с близо 5% на годишна база, сочат данните на НСИ. Освен повишаването на продажбите на стоките от първа необходимост като храни, напитки и цигари статистиката отчита двуцифрен ръст на търговията с дрехи и обувки всеки месец от април до края на август - нещо, което отдавна не се бе случвало. Продажбите на мебели остават стабилни, а продажбите на автомобили отчитат ръст от 12% на месечна и над 4% на годишна база за август. Връщането на цените на жилищата и на нивата на ипотечните кредити отпреди кризата пък доведе до двуцифрен ръст при продажбата на имоти в големите градове, където хората получават най-високи доходи, сочат данните на Агенцията по вписванията. След шест месеца на понижение за първи път през септември индексът на потребителските цени се върна към положителни стойности.

Месечната инфлация е 0,1%, но на годишна база за втори месец поред НСИ отчита дефлация от минус 1,6% при минус 0,7% за август, което е знак, че пробуждането на потреблението върви бавно и трудно. Макар заетостта да се възстановява и да нараства и заплащането на труда, новите работни места продължават да са твърде малко, за да подкрепят потреблението, отбелязват от ИПИ. Анализаторите от института посочват, че средната склонност на домакинствата към консумация се увеличава незначително и достига 0,83 лв. Това означава, че на всеки 1 лев доход домакинствата в страната потребяват 83 стотинки през второто тримесечие на 2013 година.

Търговията с храни, дрехи и обувки

С непрекъснатите промоции в битката за клиенти големите търговски вериги обират лъвския пай в търговията на дребно с храни и напитки - пазар, който се оценява на около 5 млрд. лв. годишно. Като цяло почти всички вериги отчетоха повишение на оборотите през миналата година, като първите десет постигнаха общо 3,7 млрд. лв. при 3,4 млрд. лв. за 2011 г. Повечето от мениджърите им очакват повишаване на оборотите средно с между 5 и 10% до края на годината спрямо по-миналата. Общо за пазара на храни, напитки и цигари е отчетен ръст от близо 11% през август на годишна база, сочат данните на НСИ. За да отговорят на конкуренцията, българските производители и търговци на храни и напитки се насочиха към незаетата ниша на специализираните магазини, които се увеличават. Те стават все по-предпочитани заради качествената, но по-скъпа храна, която могат да си позволят хората в големите градове. Затова не е случаен двуцифреният ръст на оборотите в специализираните магазини на годишна база, като за август той е над 23%, изчисляват от НСИ.

Оттам казват, че значително е нараснал оборотът на магазините за текстил, облекло и обувки през август - с 22,5%. Една от причините за това може да се дължи на експанзията на големите международни търговски марки с откриването на третата вълна на търговски центрове. "Международните компании следват новите проекти и разширяват присъствието си. Магазини отвориха испанската Inditex с основните си брандове, Н&М, Marks & Spencer, Debenhams, LC Waikiki, Sport Vision, Deichmann, LPP, NewYorker u Kenvelo. Навлизането на Decathlon, както и новата концепция, с която излезе Рита, показаха еднозначно, че пазарът се развива динамично", коментира Росен Генев, мениджър търговски площи в консултантска компания "Фортън". Според него големите търговски центрове с много развлечения и ресторанти привличат големите брандове.

След обновяването на столичния бул. "Витоша" се очаква да има интерес и към него. Засега там стъпиха испанската Inditex с магазин на Zara, последвана от шведската Н&М. Проблемът е, че международните брандове търсят по-големи търговски площи - поне от около 500 кв.м, докато предложенията са предимно за по-малки магазини. По данни на международната консултантска компания "Кушман и Уейкфилд" в момента средно на един българин се падат по 101 кв.м търговска площ, което все още е значително под средното за Европа - 260 кв.м. Затова плановете на инвеститорите са до края на 2014 г. да бъдат открити още четири нови мола, като три от тях са в София, където доходите на населението са най-високи и се доближават до средните за ЕС.

Цифровизацията увеличи продажбите на телевизори

Цифровизацията на ефира доведе до увеличаване на продажбите на телевизори, но като цяло се купуват предимно по-малки и евтини уреди за дома, твърдят управители на големите търговски вериги за техника. От януари до края на юли са продадени общо около 350 хил. телевизори и монитори при 270 хил. за същия период на 2012 г., сравнява Божидар Колев, един от собствениците на "Технополис". По данни на "Зора“ средното увеличение на цифрови телевизионни приемници е около 10% на годишна база през септември. Освен цифровизацията на ефира другата причина за скока в продажбите е намаляването на цените на телевизорите. Например преди година 32-инчов телевизор на водеща марка е струвал над 600 лв., докато сега се предлага за около 500 лева. Какво сочи статистиката? През август търговията на дребно с битова техника, мебели и други стоки за бита отбелязва ръст от над 3% на годишна база.

Според търговците на мебели пазарът е стабилен, като очакванията на големите вериги са за увеличаване на оборотите през тази година. Шведският гигант IKEA, който има само един магазин в София и замрази разрастването си във Варна, очаква 15% ръст през тази година спрямо 2012., изтъква Тео Муратидис, управител на софийския магазин на компанията, при представянето на каталога за 2014 г. За 2012 г. оборотът на компанията беше близо 63 млн. лв., като най-големият му конкурент - българската АИКО - е с продажби за над 37 млн. лв. по данни на финансовите отчети на дружествата. Общо пазарът на мебели у нас се оценява на около 700 млн. лв. годишно.

Надежди за възстановяване на пазара на нови коли у нас дават последните данни на Асоциацията на производителите на автомобили в Европа (АСЕА). През август у нас са продадени 1702 автомобила, което е ръст от 12% спрямо юли. За осемте месеца на годината сделките обаче са 12 340, или с 4,4% по-малко спрямо същия период на 2012 година.

Двуцифрен ръст в продажбата на имоти в големите градове

Връщането на цените на жилищата и на ипотечните кредити на нивата отпреди кризата, съчетано с ръста на доходите на служителите със средни и високи заплати в големите градове, раздвижи и пазара на имоти. "Поради стабилността на цените през последните две години пазарът на недвижими имоти показва признаци на съживяване", каза Добромир Ганев, управляващ директор на "Форос". "Купувачите и продавачите преодоляха страховете си и като цяло имотният пазар показва устойчивост", коментира Полина Стойкова, оперативен директор на "Бългериан пропертис".

Данните на Агенцията по вписванията отчетоха двуцифрен ръст на продажбите на имоти в големите градове. В София са реализирани 5087 сделки с имоти през второто тримесечие на 2013 г., което е увеличение с 10% спрямо същия период година по-рано. Първенец е Пловдив - 24% ръст, докато във Варна е 13%, а в Бургас - 11%. Общо за първото полугодие на 2013 г. продажбите на имоти са нараснали с 11% на годишна база според Агенцията по вписванията.

Тези данни обаче включват както сделки с апартаменти, така и с други имоти, включително и земеделска земя, където пазарът е активен, затова трябва да се интерпретират внимателно. Активният пазар в големите градове доведе и до лек ръст на цените на качествените апартаменти. За първи път от 2009 г. насам "Адрес" отчете минимално увеличение на жилищата в София, Пловдив, Добрич, Стара Загора и Благоевград. Макар и в рамките на около един процент, това е първото повишение от началото на годината, коментира Георги Павлов, изпълнителен директор на компанията.

Данните на НСИ за второто тримесечие на годината също отчетоха повишение в рамките до 1% в девет областни града, сред които и София, спрямо предходното тримесечие. Като цяло обаче цените на жилищата продължават да падат средно с 2% за страната на годишна база. От пиковото трето тримесечие на 2008 г. до сега жилищата у нас са се обезценили с 39%, сочат данните на НСИ. Според Европейската централна банка по-голямо понижение от това в страните от ЕС е отчетено единствено в Ирландия и от тази гледна точка потенциалът за нов сериозен спад на цените на жилищата в България е изчерпан до голяма степен в сравнение с другите европейски страни. Активен беше и пазарът на ваканционни имоти по Черноморието.

Данните на агенциите за имоти сочат завръщането на българските купувачи. В същото време са противоречиви информациите за руските. Една част от брокерите са на мнение, че те намаляват заради силната конкуренция на Испания и Гърция, където сезонът е по-дълъг, а цените не са много по-високи от българските. Друг негативен фактор е и забраната руските държавни служители да имат имоти и банкови сметки в чужбина. Това са причините, поради които председателят на федерацията на агенциите за имоти FIABCI - България, Ирена Перфанова да очаква спад на руските сделки с около 10 на сто.

Въпреки раздвижването на сделките строителството на нови жилища е слабо. Доказват го данните на статистиката: през второто тримесечие на годината в експлоатация са въведени едва 19 жилища, а за първите шест месеца - 132 апартамента, което е над три пъти по-малко спрямо същия период на миналата година. Според "Колиърс" в столицата вече се усеща недостиг на жилища в средния и високия ценови клас. От 2010 г. не са завършени нови големи проекти, а интересът към жилища в този сегмент на пазара нараства, коментираха от компанията. Затова очакванията им са при недостиг на жилища с добри характеристики цените им леко да се повишат, докато на некачествените ще продължат да падат.

Спадът на инвестициите и слабият икономически растеж не дават основания за оптимизъм и по-осезателно раздвижване на пазара на имоти до края на годината. Затова очакванията на брокерите са цените на жилищата да продължат да се колебаят около сегашните нива. Прогнозите са търсенето и предлагането да запазят темпото на лек растеж до края на годината.

  прочети повече статии

Сподели
Феста Чамкория Форест Резиденс - твоят рай в сърцето на Боровец!
Почувствайте се у дома в Боровец! Купете собствен ваканционен дом в напълно завършен и целогодишно работещ комплекс. Можете да избирате от налични 1-стайни, 2-стайни и 3-стайни апартаменти в елитния комплекс Феста Чамкория Форест Резиденс, разположен сред борови гори в стария център на курорта.

БЕЗ КОМИСИОННА!
Вижте още
Euphoria Club Hotel & Resort - твоят планински рай в Боровец!
Напълно обзаведени студиа и двустайни апартаменти в уникален комплекс в Боровец. Напълно завършен и функциониращ целогодишно, с множество екстри за вашия комфортен престой - лоби бар, рецепция, бар и ресторант, външен и вътрешен басейн, СПА център, подземен паркинг и много други. Изберете своя ваканционен дом тук! Възможност за допълнителна доходност от отдаване под наем!
Вижте още

Изпратете запитване