Преценете силите си преди покупка на магазин
Кризата остави празни дори и магазини по главни търговски улици. Освен намаляването на приходите на търговците обаче тя предоставя и добри възможности, които трябва да се използват максимално. Периодът е подходящ както за покупка на магазин, защото в големите градове те са добра инвестиция, така и за наемане на нов, по-голям и с по-добро местоположение.
Ето и съветите на БЪЛГЕРИАН ПРОПЕРТИС за покупка и наем:
• Имате ли нужда от нов магазин? Вземете решение да купувате или наемате само ако наистина имате нужда от нов магазин и само ако наистина можете да си го позволите. Ако планирате да преместите магазина си, като наемете по-добър магазин, преценете много внимателно дали имате постоянни клиенти на старото местоположение, които носят основна част от приходите ви и които може би няма да ви последват на новото място. Ако пък планирате да разширите дейността си, направете стратегия и внимателно преценете възможностите си за управление на допълнителната дейност и увеличените разходи при стартирането.
• Преценете силите си. Цените на магазините и за наем, и за покупка са спаднали и е много вероятно да почувствате, че с бюджета, с който разполагате, можете да си позволите по-голям магазин или такъв на централна улица. Все пак не се надскачайте, а преценете добре възможностите си. Не забравяйте, че притежаването на такъв имот означава немалки постоянни разходи за поддръжка и данъци.
• Търговските площи предлагат най-висока възвръщаемост на инвестицията. Поради финансови затруднения или други причини все повече собственици на магазини, отдадени под наем, прибягват до продажба на имотите си. На пазара има изгодни оферти за търговски площи, които се предлагат с подписан договор за наем и дългосрочен наемател, което гарантира сигурна доходност. При магазините може да се постигне годишна възвръщаемост от 9-10% въпреки сравнително ниските наемни нива.
• Купувайте и наемайте качествени магазини и магазини с отлично местоположение. При криза най-бързо и най-много падат цените на некачествените имоти и тези с лошо местоположение. Ориентирайте се към по-малка площ, но на оживен булевард, около спирки на градски транспорт или в пешеходна зона. Когато наемате, спазарете се за най-добрата цена и сключете дългосрочен договор, като преди това внимателно планирате дейността си и финансовите си възможности за покриване на всички разходи.
• Договорете най-изгодната цена. В процеса на преговорите може да бъде постигната цена, до 30% по-ниска от офертната за покупка или наем на магазин. Доверете се на вашия брокер за съвет как можете да действате и какво да постигнете в преговорите с продавачи/наематели. Постигането на намаление не трябва да бъде задължително, тъй като все повече оферти се предлагат на достатъчно атрактивни цени. За да сте максимално добре информирани за пазарните цени и тенденции, четете анализите на големите агенции и експерти в тази област.
• Ако тепърва стартирате вашия бизнес, предпочетете наема пред покупката на магазин за своята дейност. Цените на наемите са спаднали с 25-30% от началото на кризата, предлагането е голямо и можете да направите наистина изгодна сделка. Именно поради това много търговци търсят да наемат по-добри магазини от тези, в които се помещават, а нови търговци отварят магазини, възползвайки се от момента на кризата, за да се позиционират на пазара.
Луксозните магазини по време на криза
Въпреки кризата в най-оживените локации все още не може да се намерят оферти за продажба. Ако все пак такива има, тогава цената ще бъде изключително висока, а възвръщаемостта - по-ниска, тъй като наемните нива са паднали дори на локации като бул. "Витоша". Ако търсите да наемете магазин на някоя от основните търговски улици, сега е моментът да разгледате предлаганите оферти, тъй като може да бъдат договорени много добри цени.
За разлика от предходни години, когато възможността да бъде нает магазин на бул. "Витоша" в София клонеше към нула, към момента може да бъдат забелязани доста свободни магазини в търговската част на булеварда. Това важи и за всички основни търговски улици в големите градове на страната.
Компромисите
Няма перфектни имоти, в това число и магазини. Винаги има нещо, което трябва да преглътнете. Никога обаче не правете компромис с местоположението, функционалността и цената. Магазин с перфектното местоположение и параметри никога не е прекалено скъп. Това е максимата на една от големите световни вериги за продажба на облекла. Ако намерите идеалния за вашите нужди магазин и можете да си го позволите, не се стремете да получите отстъпка на всяка цена. Той ще ви даде страхотни възможности за развитие на бизнеса и големи печалби.
Разгледайте всички наши оферти на магазини под наем
Разгледайте всички наши оферти на магазини за продажба
прочети повече статии