Справки за имоти вече и онлайн
Гражданите, фирмите, нотариусите и адвокатите ще могат да проверяват собствеността на имотите в цялата страна по интернет. Информацията е достъпна на www.icadastre.bg след регистрация и внасяне на сума за таксите. Проектът "Кадастър и имотен регистър", финансиран от Световната банка, вчера беше обявен за успешно приключен. Финансовата институция даде заем от 28.7 млн. евро, а холандското правителство дари 2 млн. долара, за да се интегрират базите данни на агенциите по кадастъра и по вписванията.
Информацията за имота може да се открие по неговия идентификационен номер (по подобие на ЕГН) или по точен адрес. Търсенето може да става и по име на собственика. Справката от компютър е двойно по-скъпа от тази на място. На гише се плаща 1 лв., от компютър - 2 лв., но се пести време. Засега плащането е по банков път, след време ще става и електронно.
Една четвърт от имотите имат пълно досие
Около 5 милиона имота имат пълна база данни в информационната система - кадастър и имотна партида, каза Цветен Боев, изпълнителен директор на Агенцията по вписванията. Според него по груба оценка имотите в страната са около 20 милиона. Точният им брой ще стане ясен най-рано през 2015 г., когато по план трябва да приключи изготвянето на цифровата кадастрална карта. В момента едва 15% от територията на страната има влязла в сила карта.
Качени са всички сделки с имоти след 1998 г., посочи Даниела Митева, изпълнителен директор на Агенцията по вписванията. Единствено за София в системата са вкарани покупко-продажбите от 1990 г. досега, които са над 600 хиляди. Поне десетина години ще са необходими за цялостното попълване на базата с данни за пълната история на имотите, която започва със сделките от 1889 г. За това ще са необходими около 100 млн. лв., посочи Митева.
Справки за имотите, които още не са влезли в регистъра, ще се извършват по старата процедура - от общинските служби по земеделие за ниви и от общинската администрация за урбанизираните територии. По думите на Боев всички областни градове имат кадастрални карти. Изключение са само София и Пловдив, във Варна процесът е пред финализиране.
Намаляване на измамите
Новата система ще повиши сигурността на информацията и ще доведе до намаляване на имотните измами, прогнозира зам.-министърът на правосъдието Илонка Райчинова. Причината, е че данните вече могат да бъдат проверявани от заинтересуваните лица и обменяни в реално време. Достъп до системата на различни нива освен гражданите имат нотариусите, съдиите по вписванията, адвокатите и агенциите за недвижими имоти.
Новият регистър заменя действалия 100 години персонален, по името на собственика. Сега водещ става имотът, който има 17-цифрен уникален номер и досие. В него са посочени видът му, квадратура, собственост, всички сделки с него, учредените вещни права - ползване, наем, аренди, ипотеки или възбрани, и т.н. Показва се не само моментното му състояние, но може да се проследят и промените през годините, посочи Райчинова. Регистърът е общ за цялата страна, справка за апартамент във Варна например може да се прави отвсякъде.
SMS и email ще доразвият системата
Системата е отворен тип и може да се надгражда. Планираме да бъде интегрирана и с данните от търговския регистър, съобщи Даниела Митева. Като начало до три месеца ще започне известяването на управителите на фирми, ако някой заяви промяна в обстоятелствата или поиска справка за компанията. Това ще става на посочен от тях електронен адрес, обясни Митева.
В бъдеще е предвидено справки за фирми и имоти да се правят и чрез мобилен телефон, с текстово съобщение. Пак по телефона собствениците ще бъдат известявани, че някой се е интересувал от техните имоти или фирми. Тези услуги ще са платени. Амбицията на агенцията е да бъдат въведени до края на годината, но не е ясно колко време ще отнемат преговорите с мобилните оператори, посочи Митева.
Още новини