Последващото обслужване и кризата
Покупката на имот е може би най-важната инвестиция, която всеки човек прави в живота си. Особено важна тя е за българина и това го доказва фактът, че страната ни е на едно от първите места по собственост. Знаем ли обаче как да се грижим за своя имот? Отговорът естествено ще е „да, макар да ми коства много нерви и усилия да се разправям със съседите, наемателите, администрацията, но това е нормална част от ежедневието”. А може би не е ежедневие, а ние сме го превърнали в такова?
Управлението на имот е професия, колкото и странно да звучи, която от десетилетия съществува в редица европейски държави. По време на възхода на пазара на недвижими имоти у нас тя успя да навлезе и в България. Това стана благодарение на хилядите англичани, ирландци, германци и редица други чужденци, които най-вече поради ниските цени на недвижимостите и природните дадености на нашата страна, решиха да купят именно тук ваканционен имот. Не е тайна, че много сделки с чужди граждани не се случиха поради факта, че липсваше услугата „последващо обслужване”. Не малка част от инвеститорите се принудиха да създадат собствени компании за управление, за да могат да отговарят на нуждите на чуждите граждани. Учеха се в движение, на принципа на „пробата и грешката”, но все пак успяха да предложат един сносен продукт.
С началото на кризата ситуацията обаче коренно се промени. Днес почти всички големи агенции за недвижими имоти предлагат услугата „последващо обслужване” като част от дейността си. И това не е случайно. Ако обърнем поглед отвъд нашата държава ще видим, че по време на криза много от компаниите, които се занимават с покупко-продажба на имоти, са успели да оцелеят по време на икономическа криза именно предлагайки услугата „управление на имот”. Вярно е, че доходите от продажби и тези от последващо обслужване са несъпоставими, но определено приходите от управление помагат на агенциите да продължат да развиват дейността си.
Това се случи и в България. Компании, които се занимават единствено с управление, са единици, но пък за сметка на това вече може да си купите имот от агенция, която ще го управлява, а на пазара продължават да се предлагат за продажба жилища и къщи в комплект с услугата.
Агенциите успяват сравнително бързо да се пренастроят към новите икономически условия. За съжаление не може да се каже същото за собствениците на имоти. Повечето от тях са категорични, че няма „да си дадат апартамента” друг да го управлява. Затова и услугата продължава да се оферира главно по ваканционните курорти и от части в София, където пазарът е най-силно развит.
„Управлението на имот” ще продължи да се развива с по-бързи темпове едва след стабилизиране на икономическата обстановка е мнението на специалисти от бранша, тъй като не само манталитетът, но и липсата на достатъчно средства възпира собствениците да ползват услугата.
Петър Радев, Изпълнителен директор на една от първите компании за иправление на имоти "Пропърти Мениджмънт БГ", коментира услугата "упраление на имоти":
Услугата по управление на имоти вече е навлязла на българския пазар. Разликата идва оттам кой е купувачът. Когато един чужденец, да речем британец, идва в България с цел закупуването на имот, той е запознат с цялостния процес по закупуването на имота и организацията на функционирането му за в бъдеще. На запад услугата по управление не е новост и хората предпочитат да я има, тъй като първо така се гарантира безпроблемното функциониране на самата сграда с прилежащите й общи части, а също така и самият собственик е улесняван и отменян в редица наистина досадни дейности. В България обаче, хората наистина не са свикнали да плащат за подобен тип услуга като в повечето случаи по-скоро я оприличават на плащане за труда на една възрастна жена, която да измете стълбището на блока им и това е. Както вече стана дума, самото управление съвсем не се изчерпва с това! В последно време се наблюдават тенденции, че и българинът започва да оценява плюсовете на един такъв продукт и все по-често го търси, което говори добре за бъдещето на самия бизнес.
По отношение на стойността на услугата - няма висока цена, когато продуктът е правилни представен, когато са изтъкнати всичките му предимства като услуга. В този случай няма колебание от страна на клиента относно качеството и добавената стойност, който получава. От началото на кризата като като цяло не се наблюдава промяна в цените, макар и да се появиха компании, които правят дъмпинг на пазара. В повечето случаи те излизат от играта поради недобронамереност.
Разбира се, във времена на криза би било меко казано неправилно да се вдигат цените. В същото време е от изключително значение да се придават нови услуги към самия продукт и да изглежда той още по-привлекателен, запазвайки същата цена. Това според нас е формулата на успеха.
Най-общо казано дори и след края на кризата, едва ли ще има промяна на цените на услугите, тъй като реалността до толкова се промени, че на пазара ще останат само най-можещите, най-гъвкавите и най-постоянните в работата си менажиращи фирми.
Прочетете още за услугата "Управление на имот"
прочети повече статии