Контакти Контакти
0
Здравейте,
Любими имоти (0)
Запазени търсения
Избрани за Вас
Известия
Абонаменти
Настройки
Изход
Затвори

Имотно оживление

2016-11-23   |  capital.bg

Софийският жилищен пазар продължава да се развива, след като активността се възроди отново през 2014 г., маркирайки залеза на годините на кризата. За изминалото трето тримесечие, както и за деветте месеца на годината, столицата е лидер с най-интензивен пазар, следвана от Пловдив. Сделките за деветте месеца на 2016 г. са пораснали със 7.21% на годишна база според данните на Агенцията по вписванията. Повече са и ипотеките - при тях ръстът е 22.75% в сравнение с деветмесечието на 2015 г.

„Повишената активност се случи като естествен резултат от икономическия подем в някои сектори, като следствие от взетите поуки, падналите цени, повишената платежоспособност на някои хора, ниските лихви по кредитите и депозитите", коментира регионалният мениджър на „Адрес" Силяна Черкезова. Тя обаче посочва, че активността все пак не расте с динамиката, с която това се случваше през 2015 г. Цените не се повишават така уверено, а по-скоро се запазват стабилни, което означава, че пазарът се балансира. Според консултантите ръстът на ипотеките е очакван и обясним. „Лихвите са на много приемливи нива, годишният процент на разходите също. Прозрачността, която има в отношенията между банка и клиент по отношение на договорите и влезлите закони, също изиграва роля в тази посока", коментира Младен Митов, мениджър „Пазарни проучвания и анализи" в „Явлена".

НОВОТО ПРЕДЛАГАНЕ

В резултат на растящата активност строителният сектор също реагира на пазарните тенденции и в рамките на година - година и половина на пазара излязоха значителен брой нови обекти. „За част от тях имаше готовност още от годините на бума, други са съвсем нови. Така към края на 2016 г. предлагането вече е добро и виждаме, че новото строителство е много търсено на пазара", коментира изпълнителният директор на Bulgarian Properties Полина Стойкова. Според нея новите проекти са предпочитани от купувачите и оказват много силна конкуренция на имотите за продажба на вторичния пазар. Единственото, което все още липсва като предлагане, е завършено ново строителство с акт 16 и свободни налични апартаменти.

„Пазарът на зелено е много активен през последните девет месеца на годината", посочва и изпълнителният директор на Home2U Красимир Борисов. По данни на агенцията все повече сгради се разпродават напълно още преди получаване на акт 14, което ограничава значително търсенето на ново строителство с акт 16. „Цените на зелено вече не са много по-различни от тези на готовите жилища. Разликата може да бъде в размер на максимум 100 евро на кв.м, и то само ако купим преди началото на изкопните работи", посочва Борисов. Условията, при които се сключват сделките, са различни в зависимост от степента на завършеност на сградата, но в общи линии при подписването на предварителния договор се заплащат между 10%, 30% и 50% от цената на имота.

Според Силяна Черкезова новото строителство в по-голямата си част е готово да посрещне изискванията за качество на клиентите и така, ако цените са разумни, двете страни ще се срещнат. На такова мнение е и Младен Митов: „Инвеститорите трябва да се целят в пазарни нива на тези за района, като естествено всички положителни характеристики на жилището трябва да бъдат включени в цената."

„По отношение на т.нар. старо строителство или вече готовите имоти, предлагани от физически лица, продавачите трябва да направят добър преглед на всички пазарни тенденции и да съобразят офертните си цени с тях", коментира Черкезова. Данните на „Адрес" сочат, че отново повечето сделки (над 50%) се сключват с отстъпка. Това се отнася за съотношението цена - качество. Като количествени показатели между двете страни няма съществено разминаване - интерес има, както и много имоти. „Няма обаче достатъчно атрактивни имоти, тоест качествени, поддържани, с добри характеристики и преди всичко на цена, която клиентите са готови да платят за дадения имот днес и сега", смятат от „Адрес".

ТЪРСЕНЕТО ПО РАЙОНИ

Агенциите отчитат повишаване на интереса от страна на купувачите в повечето райони на столицата, но най-пред- почитани остават големите жилищни комплекси - „Люлин" и „Младост". Според Красимир Борисов това отчасти е предпоставено и от по-голямата им територия и повечето предлагани имоти. „Остава високо и търсенето на инвестиционни (едностайни) имоти 6 „Студентски град", където изненадващо започнаха да се търсят и жилищни имоти - двустайни и тристайни", посочва Борисов. Не е изненада обаче, че като най-атрактивни продължават да се налагат имотите, намиращи се в близост до метростанция, като вероятно това ще продължи да се затвърждава в бъдеще.

Според Силяна Черкезова клиентите избират според два ключови фактора - съотношение цена - качество и локация. „По отношение на имота купувачите търсят добро разпределение, светлина, среден етаж и добро изпълнение на сградата. Повечето вече умеят да раз-познават много бързо дали имотът отговаря на изискванията им за качество", коментира тя. По отношение на мястото купувачите обичайно търсят комуникативна локация с бърз достъп до центъра, сигурност и зелени пространства.

Когато става въпрос за комплекси от затворен тип, интересът на клиентите е насочен основно в южните райони на София, посочват консултантите от Colliers.

ПРОФИЛ НА КУПУВАЧА

Основните активни групи на пазара към момента са две. Според „Адрес" едната е на младите специалисти и мениджъри, които търсят първото си жилище, като техните бюджети са между 60 хил. и 80 хил. евро, а търсят поне двустайно жилище в комуникативен район. Другата група е на хора над 40 - 45 години, които купуват за децата си или за инвестиция, като бюджетите им са разнообразни в зависимост от целта.

По данни на Home2U средната възраст на купувачите продължава да намалява поради лесното отпускане на ипотечни кредити от страна на банките, затова и най-често срещаният купувач е младо семейство. Средният бюджет на тези клиенти, който посочват от Home2U е между 60 хил. евро и 75 хил. евро за панелен тристаен апартамент и между 85 хил. евро и 120 хил. евро за тристаен тухлен апартамент.

При средно високия и високия сегмент профилът на типичния купувач е семеен, с едно или повече деца, на мениджърска позиция или със собствен бизнес, обобщават от Colliers. Бюджетът варира между 100 хил. и 200 хил. евро. Покупката си осъществява или изцяло със собствени средства (в повечето случаи), или с частично банково финансиране. А отстъпки често се правят и от двете страни. „Данните ни показват, че все пак споразумение се постига при все по-малка разлика между офертна и покупна цена. Последно отстъпката достига 4%, 5% е била към края на миналата година, 9% през 2014 г. и 11% през 2013 г.", коментират от Colliers.

Вижте топ обекти ново строителство

Вижте най-новите ни обяви от София


  прочети повече статии

Сподели
Виртуални огледи с 360-градусови турове!
Усетете уникалната атмосфера на всеки имот с виртуалните огледи, които предлагаме! По всяко време, само с един клик можете да се пренесете в дома на вашите мечти, без ангажименти и предварителни уговорки.

Виртуалните турове са заснети лично от нас и са с гарантирана автентичност. Можете да видите всеки детайл на имота, точно като на живо!
Вижте още
Жилищен комплекс до плаж Кабакум, Варна
Изберете морски дом в една от най-красивите и тихи местности на Варна - Ален мак! Този нов луксозен затворен комплекс ще предлага всичко необходимо за един качествен живот край морето - невероятни гледки, красива градина с богато озеленяване, целогодишно работещ басейн, стрийт фитнес, детска площадка, релакс зона и много други удобства. Подарете си комфорт на отлични цени! Напредващо строителство!
Вижте още

Изпратете запитване