0
Вход
Здравейте,
Любими имоти (0)
Запазени търсения
Известия (5)
Настройки
Изход
Затвори

Дневник: В какво се превръщат ваканционните имоти

2021-07-20   |  Dnevnik.bg


Кризата с коронавируса попречи на руснаците с имоти в България да стигнат до тях през миналата година. Сега ситуацията е леко подобрена. Не много по-различна е ситуацията и за гражданите на Великобритания, които все още имат собственост тук. В същото време засилената активност за покупка на ваканционни имоти сред българите в последните години получи силен тласък заради пандемията, което според специалистите дори променя концепцията за ваканционен имот.

В допълнение на това несъществуващите на практика лихви по депозитите кара много хора с авоари да им намерят по-подходящо място, за да имат доходност от тях, каквото неизменно в България остава покупката на имот.

Руснаците не се отказват

Към момента не бих казала, че има масов отлив и опит за продажба на имоти от страна на руснаците. Разбира се, част от тях продават имотите поради различни причини, сред които и невъзможността да ги посещават или променени обстоятелства в семеен план. Но това е естествен процес и той следва нормалния ход на живота, коментира пред "Дневник" Полина Стойкова, изп. директор на "Бългериан пропъртис".

Допълва, че все повече се чува руска реч по крайбрежието за разлика от миналото лято. "Руснаците изчакваха да видят каква ще бъде ситуацията това лято и в момента са по-спокойни, някои хванаха първите полети, за да дойдат в България, и планират да останат тук по-продължително време. Така че масова разпродажба от страна на руснаци няма", посочва тя. За британците казва, че от 10 г. са по-скоро в ролята на продавачи, поради което Брекзит и пандемията не слагат отпечатък върху поведението им. По-скоро те отново биха влезли в ролята на купувачи, но редица фактори, последно спирането на чартърните програми за това лято, пречат на интереса да се материализира.

Чужденците в момента са в изчаквателна позиция, допълва Димитринка Костадинчева, регионален мениджър на "Адрес" във Варна. Посочва, че няма тенденция чужденци да продават, а пазарът се движи от "българи за българи". "Тук-там някой руснак продава, но по-скоро от битови необходимости, а не заради пандемията или пък британците заради Брекзит", допълва тя.

Екатерина Желяпова, търговски директор "Ваканционни имоти" в "Грийнлайф" (компанията има два обекта - в Созопол и в Поморие), посочва, че 80% от сделките са с български купувачи, като само единични са тези с украинци, руснаци, израелци, но не те определят пазара. "В момента разчитаме основно на българския купувач, предимно семейства с деца - търсят вариант за семейна почивка в собствен дом, освен това искат да инвестират спестени пари, които в банките не им носят доходност", казва тя. Допълва, че основен катализатор на тези процеси е пандемията, допълнена от ниските лихви в банките, които карат хората със спестени пари да ги пренасочат.

Ваканция завинаги

В "Адрес" наблюдават интересна тенденция, характерна за големите градове с красиви крайградски зони, които имат и добра връзка с центъра. Бизнесът се изнесе в покрайнините на градовете и много българи търсят имоти там, отбелязва Костадинчева. Дава пример с Варна, където строителството вече е свързало напълно града с курортите наблизо, строи се евтино и много хора купуват имоти, за да живеят целогодишно, защото бързо могат при нужда да стигнат в града. Търсят се имоти със собствени градини, басейни, парк наблизо, изрежда тя.

Ваканционните имоти стават място за живеене

Посочва, че битувалото допреди години понятие втори дом в района на Варна вече изчезва, след като хората се изнасят трайно, а не за почивката само.

Впечатленията й се потвърждават и от "Грийнлайф". "И ние сме забелязали тази тенденция, тя все повече ще се затвърждава", казва Желяпова: Много хора искат да комбинират почивката със семейството с работата и използват ваканционния имот едновременно и за изнесен летен офис. Обяснява, че лесното пътуване от преди години сега е затормозено от нуждата от тестове и отнема повече време. "А с имот в България могат да тръгнат сутринта в събота, да го ползват, без да мислят за организация по пътуването и да правят тестове", дава пример за мотивацията на новите клиенти.

Българите са основни купувачи на морски имоти през последните години, като това включва и 2018-2019, годините преди пандемията, посочва и Полина Стойкова. "Съвсем естествено изгодните цени и нарастващата покупателна сила на българите ги привлече да си имат собствен дом на морето. Нещо, което е изключително достъпно на фона на цените на имотите в градовете. Ограниченията за пътуване в чужбина дадоха допълнителен тласък на този интерес, тъй като хората решиха, че е по-целесъобразно да си имат нещо в нашата страна, а и тук реално си имаме всичко", допълва тя.

Нейното наблюдение е, че мнозина са преосмислили България като дестинация. По нейни впечатления живеещите зад граница, включително със смесени бракове, също са пристъпили към такива покупки, чрез които да съчетават ваканциите с посещение на близките.

Все пак следва да се отбележи, че чуждестранните купувачи по морето, особено в района на Слънчев бряг, все още са около половината от купувачите на имоти и техният интерес не е спаднал. Сега купуват повече чужденци от Централна Европа, Румъния - които биха могли да пътуват с кола до имотите си, допълва тя.

Какво движи пазара

Пазарът в момента се движи от новото строителство, строителите са много активни заради сериозния интерес от страна на купувачите, обусловен от ниските лихви по заемите и по-голямата доходност, която дават вложенията в имоти, казва Костадинчева. Половината от сделките през агенцията са платени с кредити, а останалите - по-голямата част от сумата, са собствени средства, допълнени от заеми. Отбелязва, че в момента банките отпускат 50-75% от стойността на имота като кредит.

Най-често клиентите купуват със спестени пари, но все още има и такива, макар и по-малката част, с кредити, казва и Желяпова. Казва, че някои клиенти на компанията плащат със смесено финансиране, като в някои случаи дори да имат цялата сума да платят имота, вземат допълващ заем заради ниската лихва.

Полина Стойкова посочва, че инфлацията все още е в рамките на таргетираните нива и е рано да се говори за ефектите от нея. И тя на свой ред посочва като двигател на интереса на българите липсата на лихви по депозитите в банките, евтиното банково кредитиране, повишаващите се доходи и най-вече нуждата от "собствено място за отдих, независещо от хотели, резервации и ограничения, където да можем нормално, качествено и за по-дълго време да почиваме и да се радваме на живота". Припомня, че това на практика са същите подбуди, които са карали и британците, и руснаците да купуват имоти в България, а сега е дошъл редът на българите.

Цените се удържат. Засега

Въпреки тази активност в този сегмент на имотния пазар брокерите не отбелязват ръст в цените за разлика от този при жилищата. "В момента няма осезаемо увеличаване на цените, защото засиленият интерес е от българи, които заместиха руските купувачи", е обяснението на Желяпова. Отбелязва, че все пак заради сериозния ръст в цените на материалите (повече за това четете тук) няма как това да не оскъпи и новостроящите се имоти. Цените във ваканционния сегмент винаги ще са по-ниски от тези на градското строителство, но поскъпването на суровините няма как да не се отрази, допълва тя.

Не трябва да забравяме, че се търсят предимно завършени жилища с луксозни общи части. Ако не е ново строителство, да е красиво завършен имот и тогава купувачите са готови да платят цена над средната за района, коментира своите наблюдения Костадинчева.

Към момента за първото полугодие имаме почти двойно повече сделки в морските курорти спрямо същия период на 2020 г. Това е разбираемо с оглед на пандемията и стреса от нея, затварянето и ограниченията миналата година. Но сделките са повече и спрямо 2019 г. и това го виждаме и в други пазарни сегменти. Това води до изчерпване на наличностите и това ще доведе до леко покачване на цените, анализира Полина Стойкова. Дава пример с апартаментите в най-големия курорт - Слънчев бряг, където имотите се продават на цени около нивата от миналата година - 490 - 500 евро/кв.м, а отделяните бюджети са около 25 - 30 хил. евро.

По-предпочитано място за българите се очертава да бъде Свети Влас, където много от имотите имат гледки към морето и има усещането за по-елитен курорт, смята тя. Там съответно цените са по-високи, както и отделяните бюджети за покупка - средно около и над 35 - 40 хил. евро.

Какво се търси

Българите търсят по-евтини жилища - големи студиа или двустайни апартаменти, е равносметката за момента на "Бългериън пропъртис". Стойкова казва, че не липсва интерес и към премиум комплекси и локации на първа линия с гледка. "Пазарът предлага достатъчно за всякакво търсене, но има и известно изчерпване на наличните предложения. Прави впечатление, че сериозните купувачи, които са взели решение за покупка, се активизират и купуват още в първите месеци на годината, в зимния и пролетния период, за да може да ги ползват през лятото. Тогава се купуват и най-изгодните имоти", анализира тя.

Екатерина Желяпова отбелязва, че най-желани са апартаменти с 1-2 спални, основно в затворени комплекси, а хората са готови да платят повече, но да знаят, че имотите са с осигурена поддръжка, охрана, предлага се тяхното управление, ако желаят да ги дават под наем. А също да са на първа линия, до хубави плажове. В обекта на компанията в Поморие прави впечатление, че клиентите по-скоро търсят вариант не само да си почиват, но да ползват имота целогодишно, а и гледат на него като място, където могат да живеят, като се пенсионират, допълва тя.

Разгледайте нашите топ оферти в морските курорти на България

Топ ваканционни жилища на първа линия

Атрактивна селекция от имоти с морска гледка

  Още новини

Сподели
Жилища ново строителство в гр. Пловдив - вашият нов дом ви очаква!
Новото строителство в Пловдив е хит за поредна година и повече от половината от закупените жилища са в нови сгради. Вижте нашите топ оферти и направете своя избор още сега! Отлични цени и много предложения БЕЗ КОМИСИОННА от купувача!
Вижте още
Tech Park Residence - жилища висок клас до парк, офис сгради и бул. Цариградско шосе
Градски жилища от ново поколение в бързо развиващия се район на София Тех Парк, близо до The Mall, множество офис сгради и бъдеща метростанция.

Изберете своя нов дом тук!
Вижте още

Още Новини

последни новини
Investor.bg: Сделките с имоти в София растат най-бързо от 2008 г. и през второто тримесечие

Близо 10 хил. (9736) са вписаните сделки с имоти в София през второто тримесечие на тази година, сочат данни на Агенцията по вписванията. Това е най-големият им брой за второто тримесечие от 2008 г. насам и представлява ръст с 53,3% спрямо същия период на миналата година, когато имотният пазар в столицата и страната замръзна заради блокадата за овладяване на разпространението на коронавируса.

29 Юли, 2021
последни новини
Искате ли да притежавате собствен дом в елитен хотелски комплекс в Банско?

Всички познаваме Банско като зимна дестинация. Той предлага писти от всякаква сложност, които са разположени достатъчно високо, за да осигурят дълъг сезон, когато атмосферните условия го позволяват - понякога от декември до май.

Курортът обаче предлага прекрасни условия за почивка и през останалите сезони, а през лятото са налице безкрайни възможности за забавление, к...

19 Юли, 2021
Медиите за нас
Полина Стойкова и Росен Станков в сутрешния блок на NOVA TV

Изпълнителният директор на BULGARIAN PROPERTIES Полина Стойкова беше гост в студиото на предаването Събуди се по NOVA TV, за да коментира нарастващия интерес и цени на имотите.


„Върнахме се обратно към потребността да имаме собствено място, което да е по-просторно и по-удобно. Това допринесе към това интересът на имотите да се запази. Върна се и апетитът да се влага в...

10 Юли, 2021
Фирмени
BULGARIAN PROPERTIES с награди за най-добра реклама и най-динамично развитие през 2020 г.

На официална церемония в Sofia Event Center Imoti.net връчиха традиционните си годишни награди.



🥇 BULGARIAN PROPERTIES за поредна година получи отличия за постигнатите резултати - този път за Най-динамично развиваща се компания за 2020 г. и за Най-добра реклама на имот за кампанията, която направихме за ексклузивния ни комплекс Park View Residence.

09 Юли, 2021

Изпратете запитване