Имотният пазар все още е пазар на купувачите
На 15 юни 2011 г. Оперативният директор на BULGARIAN PROPERTIES Полина Стойкова даде интервю за радио „Добруджа”, в което коментира пазара за недвижимите имоти в момента и тенденциите. Ето и някои от основните акценти от интервюто:
• Пазарът започна да се стабилизира през втората половина на 2010 г. и оттогава насам няма голяма промяна в цените на имотите, липсват големи флуктуации и в цените, и в търсенето. Може да се каже, че сме в период на стабилизация на цените и обемите на сделките.
• Според официалните данни и статистика през последното тримесечие има спад на цените в страната от 2% в сравнение с предишното тримесечие, което на практика е незабележима разлика, т.е. спадът клони към нула. BULGARIAN PROPERTIES отчита известен спад на цените при някои ваканционни имоти - основно в зимните курорти, като имотите в летните курорти държат цените си. Като цяло цените на имотите нито спадат, нито растат. BULGARIAN PROPERTIES очакват активизация на купувачите за да започват да се сключват повече сделки, което ще доведе до промяна и в цените.
• Вече има много информация в публичното пространство за механизма на сключване на сделките, за нивата на цените в различните региони на страната и за пазарните тенденции и това допринася за все по-голямата прозрачност на пазара. Купувачите и продавачите на имоти могат да си набавят почти цялата информация по интернет – чрез анализи на големите компании и следейки цените на офертите, като заключението е, че тенденцията е имотният пазар да става все по-прозрачен.
• В момента българските купувачи са най-активни на пазара на апартаменти в големите градове. Най-динамичен е пазарът в София, което е логично, тъй като търсенето в столицата е и най-голямо. Купувачите търсят апартаменти за живеене, а не с инвестиционна цел. Апартаментите, които се търсят, са напълно завършени и обзаведени, тъй като купувачите предпочитат да си спестят усилия и средства за ремонти. При чуждестранните купувачи търсенето е насочено предимно към морските ни курорти.
• Дългоочакваният закон за плащане на имоти над 10 000 лв. по банков път не би трябвало да промени драстично пазара, защото купувачите и без това вече рядко плащат в брой.
• Основното нещо, което движи в момента пазара на имоти, е цената. Ако цената е изгодна, сделка се сключва по-бързо. Но за да стане един имот по-привлекателен има и елементарни трикове, които да подобрят вида му – да се боядиса в по-светъл цвят, да се почисти, да се освежи, да има светлина – неща, които всеки продавач може да направи. Продавачът трябва да прецени дали ако един имот е за ремонт или е недовършен има смисъл да се влагат средства за да се повиши неговата цена или е по-изгодно да се продаде на по-ниска цена в настоящото си състояние.
• Пазарът на имоти в североизточна България е подобен на този в другите големи райони – няма много сделки, хората продължават да изчакват. Изключение е пазарът във Варна и по крайбрежието, който е по-активен и там се сключват повече сделки. По-голяма активност има само при земеделските земи, което е типично за този регион. Купувачите навсякъде са предпазливи и продължават да изчакват.
• При ваканционните имоти се търсят по-евтини завършени апартаменти във функциониращи комплекси – такива оферти се предлагат на пазара и има движение в този сегмент. Интересно е, че сделки с ваканционните имоти по морето се сключват през цялата година, а не само през активния летен сезон.
• Най-активните месеци за българските купувачи са в началото на годината, март, април и май и към края на годината, когато се приключват сделките. Чуждестранните купувачи са най-активни през зимата, когато сключват сделки в зимните курорти и през лятото, когато сключват сделки в летните курорти. Но тези данни са доста относителни, тъй като след началото на кризата се наблюдават неочаквани отклонения през различните месеци, затова е трудно да се говори за устойчиви месеци.
• След началото на кризата на пазара останаха най-сериозните агенции на недвижими имоти – агенции, които инвестират в увеличаване на качеството на услугите. Има доста положителни промени на имотния пазар - например много от агенциите промениха своя маркетинг подход. BULGARIAN PROPERTIES например постоянно дават съвети, прогнози, публикуват анализи. Промените са положителни и за купувачите, и за агенциите.
Слушайте интервюто на Полина Стойкова:
Get the Flash Player to see this player.
Разгледайте нашите ИМОТИ С НАМАЛЕНИ ЦЕНИ
Още новини