С 25% са паднали наемите в моловете за година

2010-10-27   |  dnevnik.bg

Спад от 25% са претърпели наемните нива в първокачествените търговски центрове през третото тримесечие на 2010 г. спрямо същия период на миналата година. Това показва анализът на консултантската компания за имоти Forton. Наемите на търговските улици остават непроменени в сравнение с предишното тримесечие на 2010 г. Около 55 евро на кв.м за месец е средният наем на главните улици в столицата, докато нивата за другите големи градове са около 30-40 евро на кв.м.

506 860 кв.м. е общият обем на търговските площи в молове и търговски паркове излезли на пазара през третото тримесечие на 2010 г., показва анализът на Forton. С окончателното завършване на три големи проекта до края на годината към този обем ще бъдат добавени още 77 000 кв.м. Предстои да отворят врати Varna Towers (30 000 кв.м), "Мега мол Русе" (20 000 кв.м) и "Галерия Стара Загора" (27 000 кв.м).

Други 280 000 кв.м търговски площи са в строеж, като от тях се очаква да бъдат завършени 170 000 кв.м до края на 2011 г.

Към момента в България има 66.7 кв.м търговска площ на 1000 души, като до края на 2010 година този показател ще достигне 77 кв.м.

"Въпреки че пазарът на търговски площи все още среща немалко трудности при отдаването под наем, през третото тримесечие сме свидетели на по-висока активност и повече сделки, най-вече в столицата", коментира Димитър Киферов, мениджър "Търговски площи" във Forton. По думите му въпреки увеличеното търсене на площи интересът не е достатъчен, за да компенсира голямото предлагане, характерно за пазара в момента.

Показател за позитивните тенденции на пазара е започналото строителство на "Paradise Center" в столичния квартал "Лозенец". С площ от 75 000 кв.м търговски площи това ще бъде най-големият мол в столицата.

В големите градове в страната търсенето остава концентрирано основно върху топ обектите, докато по-малките проекти и тези, чиято поява на пазара предстои, все още срещат трудности при намирането на наематели, сочи доклада на Forton. Тези фактори доведоха до ръст в незаетите площи в сегмента и до допълнителна икономическа нестабилност на част от проектите.

Инвестиционната активност през третото тримесечие на 2010 остава сравнително ниска, като интересът на инвеститорите е фокусиран главно върху търговските паркове и sale-and-leaseback проектите на т.нар. big-box формати. Нивата на възвръщаемост остават непроменени спрямо предходното тримесечие и за периода са около 9.5% за моловете и 9% за търговските улици. "Тези формати са заети от международни наематели с доказан бизнес модел. Наемните нива са сравнително ниски и това прави тези проекти устойчиви като стойност във времето", коментира Сергей Койнов, изпълнителен директор на Forton.

Пазарът на търговски площи продължава да страда от колебанието на някои търговци дали да разширяват мрежата си от магазини, но се радва на редица позитивни тенденции - наемите не търпят сътресения и запазват нивата си, появяват се ритейлъри от по-слабо активни до момента дестинации, каза Койнов. Пример за това са няколко турски марки, които директно навлизат на българския пазар. Тяхната дългосрочна стратегия е разширяване на европейска територия, за което страната ни е най-добрата отправна точка.

Очакванията на консултантите от Forton са положителните тенденции да продължат, като постепенно обхванат и по-малките областни центрове. За бързо възстановяване, за съжаление, е трудно да се говори поради все още ниската покупателна способност на населението извън София, посочи Киферов.

Разгледайте нашите оферти на търговски площи

  прочети повече статии

Сподели
Vitosha View - емблематичен комплекс в полите на Витоша
Витоша Вю е висок клас жилищен комплекс в кв. Кръстова вада в София. Съчетанието на модерна градска среда и непосредствена близост до Витоша създава усещане за дом, с комфорт и удобство, с бърза комуникация и красиви градини с много зеленина.
Вижте още
Vitosha View - емблематичен комплекс в полите на Витоша
Витоша Вю е висок клас жилищен комплекс в кв. Кръстова вада в София. Съчетанието на модерна градска среда и непосредствена близост до Витоша създава усещане за дом, с комфорт и удобство, с бърза комуникация и красиви градини с много зеленина.
Вижте още

Изпратете запитване