Контакти Контакти
0
Здравейте,
Любими имоти (0)
Запазени търсения
Избрани за Вас
Известия
Абонаменти
Настройки
Изход
Затвори

Софийското метро: от утре с 31 станции и 36 км линии

2015-04-01   |  www.profit.bg

Все по-бързо, все по-далече, все повече - така може да се резюмира напредъкът по строителството на Софийското метро с подкрепата Оперативната програма „Транспорт“ през последните няколко години. Краткият преглед на цифри и факти говорят категорично за това. Изграждането на подземната железница в столицата стартира в началото на март през далечната 1978 г.

Според генералната схема за развитие, мрежата трябва да се състои от 3 диаметрално пресичащи града линии с разклонения в периферните им участъци. Едва 31 години по-късно, на 7 септември 2009 г., започна движение по цялостно изградената линия на първи метродиаметър. След това „машината на времето“ ускорява движението си: втори метродиаметър бе завършен за малко повече от 3 години и половина, а на 2 април 2015 г. ще бъде тържествено открита и най-новата отсечка от близо 5 км до летище София.

Метрото започва да напредва с бързи темпове, след като бе включено в Оперативната програма „Транспорт“ и изграждането му започна да се финансира със средства от Европейския фонд за регионално развитие. През 2009 - 2010 г. в следващите два участъка от разширението на подземната железница се инвестират средства от Кохезионния фонд на Европейския съюз и от местно съфинансиране чрез заем от Европейската инвестиционна банка. Така, докато за първите 23 години са били построени 9.5 км линии, след пуска на участъка до летище София метролиниите са вече 36 км. Строителството на метрото „вече върви със скорост от 3 километра годишно“, заяви преди дни изпълнителния директор на столичната компания „Метрополитен“ Стоян Братоев при пробното пътуване по най-новата линия на подземната железница – от Цариградско шосе до Летище София, без да крие гордостта си, че и от Европейската комисия оценяват проекта като един от най-добрите, финансирани с евросредства. През първите 23 години скоростта на строителството е била 350 – 400 метра годишно, най-вече заради липсата на финансиране.

От управляващия орган на програмата в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията също не се колебаят да посочат столичното метро като проекта с най-добро усвояване на средствата от ОП „Транспорт“. 96% от предвидените 528 млн. евро вече са вложени в изграждането на подземната железница. 100-те процента ще станат факт в началото на май, когато метрото ще свърже Младост 1 с Бизнес парка в Младост 4. По този начин с високата си превозна способност от 50 хил. пътника в час, подземният транспорт ще осигурява ефективно, бързо и безопасно придвижване на столичани и гостите на града, като замества значителна част от надземния транспорт в София. Така, столичното метро напълно се вписва в европейската визия за развитие на интелигентен, екологичен и интегриран транспорт. Европейските примери Общата транспортна политика в ЕС обръща особено внимание на развитието на бърз, удобен и екологичен градски транспорт. Градската мобилност е в основата на дебата за ефективно използване на ресурсите и играе ключова роля за намиране на балансиран подход между социалните, икономическите и екологичните стълбове на устойчивите транспортни системи в градска среда. Затова и в редица градове на Стария континент с пари от европейските фондове в момента се изграждат или разширяват подземни железници.

В Прага разширяват метрото по европейската програма „Транспорт“ с инвестиция от 330 млн. евро, осигурени от Кохезионния фонд. Над 200 милиона евро от Европейския фонд за регионално развитие (ЕФРР) отиват за доизграждане на метрото в Неапол. От същия фонд са 409.5 милиона евро, които ЕК е оодбрила за разширяване на метрото в Букурещ. Според комисаря по регионалната политика Йоханес Хан „тези проекти са пример как фондовете на ЕС могат да помогнат на развиващите се регионални икономики и за справяне с предизвикателствата на градската мобилност. Завършването на метромрежите ще допринесе за развитие на бизнеса и ще подобри живота на гражданите, като им осигури безопасни, устойчиви и екологосъобразни условия за пътуване и намали значително емисиите на вредни газове".

За сравнение, двата нови участъка – до летището и до Бизнеспарка, струват 406 млн. лева. Средната цена на 1 км за подземната част е 17 млн. евро, а на надземната - 11.4 млн. евро с оборудването, инфраструктурата и ремонта на три булеварда, под които минава метрото - цена, която Братоев определя с две думи "много ниска". Лъчът в "Младост", който е изцяло подземен, излиза малко по-скъпо - 44 млн. евро за 2.7 км. Но и това е много далече от постигнатите цени при разширяването на подземните железници във Варшава и Прага, където цената за изграждане на 1 км е 120-130 млн., а в Будапеща дори 180 млн. Над 380 хиляди души на ден ще пътуват с метрото през 2015 г. През миналата година подземната железница е превозила близо 80 милиона пътници, като на ден над 300 хиляди софиянци са се придвижвали с нея.

„Радвам се, че и Летище София всъщност става един своеобразен мултимодален транспортен център с довеждащ автомобилен и метро транспорт", каза Ивайло Московски по време на инспекцията на новото трасе. „Статистиката за метрото е безспорна и от гледна точка на обществения интерес това е един от най-важните проекти“, допълни той. От април пътуващите с влака София - Пловдив също ще могат да използват метрото, тъй като освен четирите нови станции до летището, е построена и малка жп гара над станция “Искърско шосе”. За удобство на пътуващите на перона на гарата е направен вход към станцията. Така с разширението на метрото е изградена и пряка интермодална връзка между градски, въздушен и жп транспорт.

По двете нови линии - до летището и до Бизнес парка в Младост 4, ще се движат и 10 нови метровлака, които ще поемат очаквания по-голям брой пътници. Честотата им ще се увеличи и те ще се движат на всеки 3 минути. Нарасналият трафик в подземната железница ще се отрази благоприятно и на надземния транспорт, като се очаква движението на автомобили да намалее значително и да се ограничи замърсяването на въздуха. Пътуването под земята от ЦУМ до аерогарата ще отнема 18 минути.

Освен летището, метрото вече ще обслужва и голяма част от жк “Дружба”, както и бизнес сградите в индустриалната зона. Прави се реорганизация на движението на градския транспорт, така че всички линии на автобусите, тролеите и трамвая, които минават през комплекса, да имат директна връзка с поне една станция на метрото. Как изглеждат резултатите след завършване на проекта за разширение на метрото (линии 1 и 2) в цифри: - до 380 хил. пътници превозени дневно; - висока скорост на пътуване - 80 км/ч; - време на пътуване от периферията на града до центъра - 10 ÷ 18 мин; - намаление на наземния трафик и пътно-транспортните произшествия - с над 22%; - по-малко изхвърляни вредни газове – с 90,5 хил. тона годишно; - спад на нивото на шума с 15 ÷ 20%; Бъдещето на Софийското метро – в очакване на 2018 г.

Догодина ще бъде завършено разширението по бул. „Черни връх“. През втората половина на тази година ще започне и изграждането на третия метродиаметър, който трябва да бъде готов през 2018 г. Той ще има 20 метростанции и ще свърже североизточните и югозападните квартали на столицата. По него ще се движат и изцяло автоматизирани мотриси, каквито предстои да започнат да се използват и в лондонското метро. Така 40 години след старта на строителството на подземна железница в София тя ще получи завършения си вид: три диаметъра с разклонения в периферията, обща дължина на линиите 62 км /с възможност за нарастване до 80 км/, 63 метростанции и над 1.1 млн. превозвани пътници дневно.

Вижте имоти близо до метро

  Още новини

Сподели
Горещ пазар на имоти в Банско - вижте най-добрите предложения само при нас!
Изберете собствен имот в топ ски курорта на България, който предлага отлични условия за почивка и туризъм през цялата година. За лично ползване и отдаване под наем. Почивки и уикенди в собствен имот, без нужда от хотелски резервации!
Вижте още
Лятото е все по-близо! Осигурете си собствен дом на морето!
Наслаждавайте се на дълго лято в собствен имот край морето в любимия ви български морски курорт! При нас ще намерите разнообразни предложения за всеки вкус и бюджет. Осигурете си място за почивка и отдих още сега! Вижте нашите топ предложения!
Вижте още

Още Новини

последни новини
Ръстът на цените на жилищата в Пловдив, Варна и Бургас се забавя (видео)

След бързо нарастване на цените на жилищата в тези градове, наблюдаваме леко забавяне на темповете на растеж с между 2 и 5 процентни пункта в сравнение с тези от края на миналата година.

Най-бързо продължават да нарастват цените във Варна, където ръстовете се ускориха едва след средата на 2022 г. и към момента остават на нива близо до 20%, докато в Пловдив и Бургас отчитаме годишн...

24 Април, 2024
Медиите за нас
Жилищният пазар в София се ускорява

Средната цена на закупените през първото тримесечие на 2024 г. жилища в София е 1650 евро/кв. м при 1545 евро/кв. м в началото на 2023 г. Така годишният ръст на цените в столицата се ускорява номинално до 6,8 на сто след забавяне в края на 2023 г. Това показват данните на компанията за недвижими имоти "Бългериън пропъртис".

Средната обща цена на закупените апартаменти остава на нив...

23 Април, 2024
Фирмени
Жилищният пазар в София в началото на 2024 г. - анализ на BULGARIAN PROPERTIES

2024 г. стартира с динамичен имотен пазар и тази активност се запази през цялото първо тримесечие, превръщайки го в едно от най-силните тримесечия в историята на жилищния пазар. Това беше потвърдено и от данните на Агенцията по вписванията, които показаха ръст на обема продажби във водещите градски пазари.

През тази година пазарът превключи на по-висока скорост. Това ...

18 Април, 2024
Фирмени
Kenar Residence - напълно разпродаден от BULGARIAN PROPERTIES!

За нас днес е вълнуващ ден! Радваме се да споделим, че един от нашите ексклузивни проекти - Кенар Резидънс в гр. София - вече е напълно разпродаден! ✅

Поздравяваме всички, които избраха този проект за своя нов дом! 🔑👪 Той уверено навлиза във финален етап на изграждане и до края на годината ще може да посрещне своите новодомци.

Искр...

10 Април, 2024

Изпратете запитване