Контакти Контакти
0
Здравейте,
Любими имоти (0)
Запазени търсения
Избрани за Вас
Известия
Абонаменти
Настройки
Изход
Затвори

Техническите и енергийните паспорти на сградите - какво е важно да знаем?

2021-03-16   |  BULGARIAN PROPERTIES

Съгласно Наредба 5 на МРРБ от 28.06.2006 г. за техническите паспорти в срок до две години от влизане в сила на наредбата сградите трябваше да пъдат паспортизирани.

Последваха няколко удължавания на срока и към момента действащият актуален краен срок за техническа паспортизация е 31.12.2022 г. На 28.10.2021 г. беше обявено, че това задължение изцяло ще отпадне.

След изтичането на този срок е предвидено кметът на общината да възлага съставянето на технически паспорти на строежите, за които те не са съставени, като това ще бъде за сметка на техните собственици. За извършените разходи общината ще се снабдява с изпълнителен лист за събиране на вземането.

Тъй като крайният срок наближава, този въпрос става все по-актуален и предизвиква множество коментари относно изпълнимостта му, относно процедурата, обхвата и цената на паспортите. Въпроси, на които в този материал се опитахме да намерим отговор.

Какво представлява техническият паспорт на сградите?

Технически паспорт на сграда е документ, който включва техническите характеристики на сградата, инструкции за експлоатация, ремонт и отразява всички извършени строителни и монтажни работи след въвеждането на сградата в експлоатация (§5, т.64 от ЗУТ).

Техническият паспорт се съставя за целия строеж. Ако сградата е отделена на фуга, може технически паспорт да се издава и на отделен вход, защото имаме отделни конструкции със самостоятелни инсталации.

Паспортът съдържа данни за строежа, за основните му характеристики, мерките за поддържане, срокове за извършване на ремонти, както указания и инструкции за безопасна експлоатация.

Техническият паспорт се актуализира и при всички промени в характеристиките на строежа, настъпили при надстрояване, пристрояване, възстановяване, обновяване, реконструкция или ремонт.

В тримесечен срок от издаването на техническия паспорт, общото събрание на собствениците или на сдружението приема решения за изпълнението на предписаните мерки и указания. С тях се определя и размерът на необходимите средства, разпределението им между собствениците и срокът за събирането им.

За кои сгради е необходимо да бъдат направени технически паспорти?

От 2007 г. такива паспорти се съставят за нови строежи – преди въвеждането им в експлоатация. Т.е. сградите ново строителство, строящи се към момента или построени след 2007 година имат такива паспорти, защото това е изискване за въвеждането им в експлоатация.

Санираните сгради също имат такива паспорти, тъй като са изготвени в съответствие с проектно-сметната документация.

За съществуващите строежи, на които по време на строителството е упражняван строителен надзор (за строежите, започнати след 1 септември 1999 г.) и които са въведени в експлоатация преди влизане в сила на наредбата, техническият паспорт може да се състави, без да се извършва обследване на строежа.

За всички останали сгради, построени преди 1.09.1999 г. ще е необходимо да се изготвят технически паспорти. Те се съставят въз основа на резултатите от обследване и оценка на строежа.

Каква е разликата между технически и енергиен паспорт?

Енергийният паспорт (или сертификат) е част от техническия паспорт и може да бъде изготвян заедно с него или отделно, като ако е отделно изготвен, при съставянето на техническия паспорт енергийният сертификат се прилага към него.

Енергийният сертификат показва класа на енергийна ефективност на сградата и дава препоръки за подобрения с цел по-добра енерийна ефективност, както и какъв клас може да се постигне с тях.

Класифицирането на сградите в зависимост от съответния клас на енергопотребление – от клас А (високоефективен) до клас G (нискоефективен), се извършва в съответствие със скалата на класовете на енергопотребление съгласно наредбата по чл. 15, ал. 3 ЗЕЕ.

Не се препоръчва да се изпълняват предписани мерки за енергийна ефективност, преди да е направен техническия паспорт и да е изяснено цялостното състояние на сградата.

Каква е цената за изтогвяне на технически паспорт?

Сумите са различни в хипотезите, когато се прави технически паспорт. Дали има архитектурно заснимане на сградата.

Ако има налично копие от архитектурния и конструктивен проект в общината, това ще намали цената на техническия паспорт. Когато няма такова заснемане и когато няма енергийно обследване, това ще оскъпи изготвянето на цялостния технически паспорт.

За изготвяне на техническите паспорти трябва да бъде нает колектив от проектанти с различни специалности или консултанти. Те обследват сградата, попълват информация за това какви са техническите й характеристики, проучват съществуващата документация или правят архитектурно заснемане при липса на такава, описват евентуални дефекти, повреди или разрушения, извършват замервания относно издържливостта на сградата и енергийната й ефективност.

Съставянето на самия технически паспорт ще струва около 3 лева на кв.м. Пазарната цена на енергийното обследване се движи между 1 и 2.50 лева на квадратен метър, като при големите сгради цената пада. Цената на архитектурното заснемане също варира в зависимост от квадратурата от 1 до 2 лева на квадратен метър.

Така при наличен архитектурен проект на сградата, изготвянето на техническия паспорт ще излезе около 5 лева на квадратен метър. Ако няма такъв архитектурен проект, цената ще скочи с лев или два. Или цената ще варира между 5 и 8 лв. на кв.м.

При масовите къщи до 250 кв. м. техническият паспорт може да струва около 1500 лева с архитектурно заснемане и около 1000-1200 лева без такова заснемане.

Забележка: Посочените цени се формират на база разгърната застроена площ и са изнесени в публичното пространство данни, имащи изцяло информативен характер.

Какви документи са необходими за съставяне на технически паспорт на съществуваща сграда?

- Проектна документация на сградата;
- Разрешение за строеж;
- Акт обр.15;
- Удостоверение от кадастъра;
- Разрешение за ползване;
- Документи за собственост – нотариален акт и актуална скица;
- Документи на собственика на обекта /удостоверение от Агенция по вписванията, ако собственика е юридическо лице/;
- Документи за промени след разрешение за ползване;
- Фактури за последните 3 години за електро потребление, студена и топла вода, ТЕЦ и газоснабдяване;
- Сертификати от акредитиран орган за контрол за електроконтролни измервания: импеданс и мълниезащита на сградата.

Вижте още информация за паспортите

Вижте нашите топ оферти за сгради ново строителство в София

Ново строителство в Пловдив, Варна и Бургас




  Още новини

Сподели
Селските къщи са хит и през тази година!
Купете къща на село за уикенди, ваканции или за постоянно живеене! Собствен двор и място далече от шума на големия град. Да се насладим на даденостите на българските села! Вижте нашите страхотни оферти за селски къщи в цялата страна.

Време е за по-спокоен живот и завръщане към природата!
Вижте още
☀️ Собствен дом на морето за лятото! Изберете сега 👇
Наслаждавайте се на незабравими преживявания в собствен имот край морето в любимия ви български морски курорт! При нас ще намерите разнообразни предложения за всеки вкус и бюджет. Осигурете си място за почивка и отдих още сега! Вижте нашите топ предложения!
Вижте още

Още Новини

последни новини
Сделките с имоти в София през второто тримесечие са на най-високото си ниво от 2008 г.

Сделките с имоти в София през второто тримесечие са на най-високото си ниво за периода от 2008 г. насам. Сред големите градове в страната Пловдив, Русе и Стара Загора също отбелязват покачване на изповяданите сделки между април и юни, докато във Варна и Бургас те намаляват на годишна база, сочат изчисления на Investor.bg на база данните на Агенцията по вписванията.

В столицата през ...

15 Юли, 2025
Медиите за нас
БНТ: Очаква ли ни промяна в цените на имотите с приемането на еврото? (видео)

Браншът отчита нарастване от близо 30% при търсенето на имоти от началото на годината

Над 20 години недвижимите имоти у нас се предлагат в евро. С това са свикнали и купувачите, и продавачите. Често обаче сделките се сключват в лева - заради по-изгодния лихвен процент при теглене на банков кредит.

С влизането ни в еврозоната, продажбите най-сетне ще се ...

11 Юли, 2025
последни новини
България влиза в еврозоната от 1 януари 2026 г.

Съветът на Европейския съюз даде окончателното си одобрение – България ще приеме еврото като своя официална валута от 1 януари 2026 г., превръщайки се в 21-вата държава, членка на еврозоната.

Това историческо решение е доказателство за последователния ангажимент на страната към европейската интеграция и бележи важен етап в икономическото ѝ развитие.

Присъединява...

09 Юли, 2025
последни новини
SYNERA Residence - с мисъл за бъдещето и уважение към природата

Synera Residence е домът, който разказва твоята история – с мисъл за бъдещето и уважение към природата. Представяме интервю на списание Градът с оперативния мениджър на PSSC и управител на SYNERA Residence Валентина Димитрова, публикувано в брой 3 от 2025.

- Г-жo Димитpoвa, нeĸa зaпoчнeм c въпpoca, ĸoйтo вълнyвa вcичĸи – ĸaĸ ce poди идeятa зa Ѕуnеrа Rеѕіdеnс...

08 Юли, 2025

Изпратете запитване